Språkförbistringar och missuppfattningar ledde till att föraren av den här bilen fick böta för samma överlast två gånger under tisdagen. Misstag som speditören tar på sig och som han också betalar för.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Trafikpolis Christer Hansson jobbade under dagen (tisdag) med fordonskontroller på kontrollplats Långeberga på E6 vid Helsingborg.
- Jag befinner mig på den västra kontrollplatsen, södergående, när jag ser en 3,5-tons lastbil på andra sidan som var på väg norrut. Jag tyckte att den såg tung ut så jag körde ikapp och stoppade den.

Christers misstankar skulle visa sig stämma.
- När vi vägde den, kunde vi konstatera att den hade överlast motsvarande 22 procent.

Den polske chauffören såg för gott att erkänna och han betalade böterna, som landade på 2 200 kronor.
- Jag berättade för chauffören att eftersom det var över 20 procents överlast, var han tvungen att lasta av så pass mycket att han kom ner till laglig lastvikt. Alltså att de 22 procenten skulle bort.

Christer Hansson berättar att han var väldigt tydlig med sina instruktioner och han uppfattade det som att chauffören förstod vad som gällde.

Chauffören kontaktar sin speditör, M Transport i Polen, och förklarar vad som hänt och vad som måste göras innan färden tillåts fortsätta. Därefter vankar chauffören runt på kontrollplatsen en stund, han tömmer även ut några dunkar med färskvatten som han hade i bilen.
- Plötsligt ser jag att chauffören hoppar in i bilen, startar och försvinner iväg med ett rökmoln efter sig, berättar Christer Hansson.

Christer kastar sig i polisbilen och far iväg efter den flyende polacken, som återigen stoppas. Och som ännu en gång får böter.
- Vattnet som han tömde ut innebar att böterna den här gången hamnade på 2 000 kronor.

Chauffören betalade även den summan och berättar sedan för Christer att speditören hade sagt åt honom att, stick i stäv med polisens order, köra vidare.
- I väntan på att bilen nu ska lossas för att få laglig vikt, har vi klampat den, säger Christer.

Proffs ringer till M Transport i Polen för att höra om det stämmer att han uppmanat sin chaufför att lämna kontrollplatsen.
- Det stämmer, säger deras representant. Jag sade till honom att lämna kontrollplatsen och köra till nästa rastplats för att möta upp en annan bil som skulle ta över ett par pallar.

Att han hade sagt så till föraren, hänvisar han till språkförbistring, något som vi kan konstatera är en rimlig förklaring då vår intervju sker på två språk.

Representanten berättar också att åkeriet i fråga nyligen börjat med dessa körningar och när de skulle lasta aktuell bil i Tyskland, visade sig att godset var tyngre än väntat, men man chansade helt enkelt.

Nu står bilen klampad på kontrollplatsen, hur gör ni nu?
- Nu får den andra bilen komma dit, säger han. Jag är ändå förvånad över att jag fick betala böter två gånger för samma sak. Så gör man inte i Tyskland.

Han menar också att, även om det var överlast, vilket kan innebära en trafikfara, var det ju så lite att man borde kunnat blunda för det.

Det blev en dyr transport för åkeriet och i framtiden kommer speditören att vara mycket noggrann när han beräknar vikten och aldrig chansa igen.
- Nej, jag har betalat böterna ur egen ficka eftersom det faktiskt var jag som både räknade fel, fattade besluten och som sedan missförstod polisen. Det får inte hända igen, sammanfattar han

Vi kontaktar trafikpolis Christer Hansson igen. Hur har det gått?
- Det har gått bra. Nu har man lastat över en del av godset till en annan bil, böterna är som sagt betalda och klampen är nu upplåst, summerar han.

Den polske bilen hade lastat i Tyskland och var på väg till ett företag inom fordonsindustrin i Sverige.
- Att vi inte berättar vem det är som beställt transporten har två orsaker. Dels hade vi för lite tid idag för att hinna kontakta företagets ansvariga för en kommentar, dels har vi planer på att lyfta problemet i en kommande artikel men då på ett mer allmänt plan om varför beställarna aldrig tycks kunna lösa problemet som gör att deras gods hamnar på olagliga transporter, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

- Det hela blir ganska absurt. Platooning och förarlösa bilar kan företagens ingenjörer lösa, men att se till så att deras gods transporteras lagligt, det går tydligen inte, avrundar han.

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 21 November 2017, kl 16:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, M Transport, Överlast, Polen, Trafikpolisen

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant