Språkförbistringar och missuppfattningar ledde till att föraren av den här bilen fick böta för samma överlast två gånger under tisdagen. Misstag som speditören tar på sig och som han också betalar för.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Trafikpolis Christer Hansson jobbade under dagen (tisdag) med fordonskontroller på kontrollplats Långeberga på E6 vid Helsingborg.
- Jag befinner mig på den västra kontrollplatsen, södergående, när jag ser en 3,5-tons lastbil på andra sidan som var på väg norrut. Jag tyckte att den såg tung ut så jag körde ikapp och stoppade den.

Christers misstankar skulle visa sig stämma.
- När vi vägde den, kunde vi konstatera att den hade överlast motsvarande 22 procent.

Den polske chauffören såg för gott att erkänna och han betalade böterna, som landade på 2 200 kronor.
- Jag berättade för chauffören att eftersom det var över 20 procents överlast, var han tvungen att lasta av så pass mycket att han kom ner till laglig lastvikt. Alltså att de 22 procenten skulle bort.

Christer Hansson berättar att han var väldigt tydlig med sina instruktioner och han uppfattade det som att chauffören förstod vad som gällde.

Chauffören kontaktar sin speditör, M Transport i Polen, och förklarar vad som hänt och vad som måste göras innan färden tillåts fortsätta. Därefter vankar chauffören runt på kontrollplatsen en stund, han tömmer även ut några dunkar med färskvatten som han hade i bilen.
- Plötsligt ser jag att chauffören hoppar in i bilen, startar och försvinner iväg med ett rökmoln efter sig, berättar Christer Hansson.

Christer kastar sig i polisbilen och far iväg efter den flyende polacken, som återigen stoppas. Och som ännu en gång får böter.
- Vattnet som han tömde ut innebar att böterna den här gången hamnade på 2 000 kronor.

Chauffören betalade även den summan och berättar sedan för Christer att speditören hade sagt åt honom att, stick i stäv med polisens order, köra vidare.
- I väntan på att bilen nu ska lossas för att få laglig vikt, har vi klampat den, säger Christer.

Proffs ringer till M Transport i Polen för att höra om det stämmer att han uppmanat sin chaufför att lämna kontrollplatsen.
- Det stämmer, säger deras representant. Jag sade till honom att lämna kontrollplatsen och köra till nästa rastplats för att möta upp en annan bil som skulle ta över ett par pallar.

Att han hade sagt så till föraren, hänvisar han till språkförbistring, något som vi kan konstatera är en rimlig förklaring då vår intervju sker på två språk.

Representanten berättar också att åkeriet i fråga nyligen börjat med dessa körningar och när de skulle lasta aktuell bil i Tyskland, visade sig att godset var tyngre än väntat, men man chansade helt enkelt.

Nu står bilen klampad på kontrollplatsen, hur gör ni nu?
- Nu får den andra bilen komma dit, säger han. Jag är ändå förvånad över att jag fick betala böter två gånger för samma sak. Så gör man inte i Tyskland.

Han menar också att, även om det var överlast, vilket kan innebära en trafikfara, var det ju så lite att man borde kunnat blunda för det.

Det blev en dyr transport för åkeriet och i framtiden kommer speditören att vara mycket noggrann när han beräknar vikten och aldrig chansa igen.
- Nej, jag har betalat böterna ur egen ficka eftersom det faktiskt var jag som både räknade fel, fattade besluten och som sedan missförstod polisen. Det får inte hända igen, sammanfattar han

Vi kontaktar trafikpolis Christer Hansson igen. Hur har det gått?
- Det har gått bra. Nu har man lastat över en del av godset till en annan bil, böterna är som sagt betalda och klampen är nu upplåst, summerar han.

Den polske bilen hade lastat i Tyskland och var på väg till ett företag inom fordonsindustrin i Sverige.
- Att vi inte berättar vem det är som beställt transporten har två orsaker. Dels hade vi för lite tid idag för att hinna kontakta företagets ansvariga för en kommentar, dels har vi planer på att lyfta problemet i en kommande artikel men då på ett mer allmänt plan om varför beställarna aldrig tycks kunna lösa problemet som gör att deras gods hamnar på olagliga transporter, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

- Det hela blir ganska absurt. Platooning och förarlösa bilar kan företagens ingenjörer lösa, men att se till så att deras gods transporteras lagligt, det går tydligen inte, avrundar han.

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 21 November 2017, kl 16:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, M Transport, Överlast, Polen, Trafikpolisen

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant