DEBATTARTIKEL
Ointressant polis. Åkaren i Sverige menar att polisledningen saknar allt intresse för i synnerhet kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Varken fordon eller person på fotot har med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren/arkiv Ointressant polis. Åkaren i Sverige menar att polisledningen saknar allt intresse för i synnerhet kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Varken fordon eller person på fotot har med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren/arkiv

Åkaren i Sverige om ”Octet-strulet”:

”Polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning”

Polisens möjligheter att kontrollera kör- och vilotider är under hösten kraftigt reducerad, och allt grundar sig på polisledningens ointresse för övervakningen av den yrkesmässiga trafiken. För att prata klarspråk – polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning och då i synnerhet den yrkesmässiga trafiken. Utarmningen av trafikpolisen är det tydligaste beviset på att trafikfrågorna är nedprioriterade.

För att återvända till den inledande texten gällande kör- och vilotider.
Den sista augusti löpte polisens licenser ut för kontrollverktyget Octet. Den första september blev det istället ett nytt kontrollverktyg från en polsk tillverkare. Så långt kunde det varit gott och väl, om det funnits det minsta uns av framförhållning inom polismyndigheten.

Idag skriver vi den 7 september och ännu så länge är det bara instruktörer som utbildas och ”testkör” det nya kontrollverktyget under september månad. I oktober är det tänkt att poliser och bilinspektörer skall få utbildning på det nya kontrollverktyget. Därefter blir det naturligtvis en inkörningsperiod innan kontrolltjänstemännen är ”varma i kläderna”.

Maken till dålig framförhållning får man leta efter och det bevisar än en gång att polismyndigheten inte klarar ut sitt uppdrag gällande kontrollen av den yrkesmässiga trafiken. Att man statistiskt uppnår de av EU uppställda målen gällande kontrollerande dagsverken är en klen tröst i sammanhanget.

En kontroll på väg är så mycket mer än statistiska mål. Det gäller att upptäcka manipulerade färdskrivare, olaga yrkesmässig trafik, brott mot cabotagereglerna, falska handlingar, överlastade fordon, bristfällig lastsäkring, allvarliga tekniska brister och mycket mer. Till det krävs välutbildad personal i tillräcklig omfattning, och givetvis, väl fungerande kontrollverktyg!

De senaste årens utveckling av den brottsliga verksamheten på våra vägar visar med all önskvärd tydlighet att svenska myndigheter inte hänger med i utvecklingen. Man har snöat in på automatiserade kontroller i form av exempelvis kameror. Ett system som möjligen håller nere farten hos tant Agda och farbror Sven, men de utländska bilarna lättar inte ens på gasen när de passerar en kamera, de vet att det är fullständigt ofarligt för deras del.

Gång på gång utsätts det seriösa företagandet för osund konkurrens, och i många fall, även rent kriminella handlingar (stölder, mm.) och samtidigt sitter våra myndigheter bokstavligt talat på händerna!

Det sista var inte riktigt sant förstås, det finns en myndighet som med stor glädje och iver delar ut sanktionsavgifter åt både höger och vänster!

Missar en förare att registrera startland, blir det bums en sanktionsavgift för arbetsgivaren. Glömmer en förare sitt förarkort i färdskrivaren under helgen, sanktionsavgift för arbetsgivaren. De statistikkontroller som utförs av Transportstyrelsen uppgår snabbt till flera hundra tusen kronor, men värst av allt, dessa kontroller har ingen som helst betydelse i kampen mot de som fuskar!

De som fuskar och manipulerar blåser upp Transportstyrelsen på läktarplats utan att de förstår varför! Det blev tydligt under de konferenser som hölls på Elmia Lastbil, att Transportstyrelsen anser att deras statistikkontroller är viktiga.

För oss andra är det viktigare att komma åt fusket och det allt vanligare problemet med manipulerade färdskrivare! Det är här den verkliga kampen för det seriösa företagandet inom åkerinäringen utspelas!

Det har blivit märkligt här i Sverige, den saken är klar!
Våra myndigheter tycker det är mycket allvarligt om en förare glömmer en administrativ åtgärd i en färdskrivare, men det är tydligen helt OK när en myndighet gör platt fall i en upphandling!

Vet ni, det är dags att kräva en särskild enhet för kontroll av den yrkesmässiga trafiken, en enhet som har välutbildad personal som snabbt och effektivt kan utföra kvalitativa kontroller på väg och i företagens lokaler. En enhet där kompetens, före statistik, styr arbetet!

Thomas Morell, sakkunnig yrkestrafik
Åkaren i Sverige

Om artikeln

Publicerad: 2018-09-07 10:02
Kategori: Debatt
Taggar: Åkaren i Sverige Debatt OCTET Thomas Morell Trafikpolisen Transportstyrelsen