Vinterväghållning

Listar alla artiklar taggade med: Vinterväghållning

Genrebild. Proffs/arkiv.

Vinterväghållning från förr med dagens teknik?

Your Image Description
Vinterväghållningen, eller kanske mer bristen på densamma, fortsätter att engagera. Inte sällan talas det om att det var ”bättre förr” och att det inte alls är vintrarna det är fel på utan i stället priset Trafikverket vill betala när de upphandlar vägunderhåll. Den här gången kontaktas vi av en person i södra Sverige som har erfarenhet av just det ”bättre förr”. ”Om man arbetade som förr med all den nya teknik som i dag finns att tillgå, hade det kunnat se bättre ut”, säger han. I dag är förlorarna de som behöver använda vägarna.
DEBATTARTIKEL

Ett minst sagt märkligt förslag från VTI – förbjud tung lastbilstrafik!

Efter det att drygt 1 000 fordon fastnat på E22 kom ett märkligt förslag från en forskningsledare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut. Tydligen kan VTI tänka sig att ”…förbjuda tung lastbilstrafik på vissa delsträckor om väderprognoserna ser alldeles för dåliga ut och man vet att det finns risk att man inte hinner komma ut och ploga för att se till att vägarna är lämpliga att köra på.”
"Det är inte vintrarna som blivit värre. Det är Trafikverkets prislapp i upphandlingarna som blivit sämre", säger Marcus Törnblom på Hudikbärgaren. Foto: Privat.

Värre vintrar eller sämre prislapp på Trafikverkets upphandlingar?

Vinterväghållningen i Sverige fortsätter att få massiv kritik år efter år. Det handlar om för sena åtgärder eller ibland inga alls eller i vart fall otillräckliga. Trafikverket håller inte med om bilden av ”kaos och katastrof som målas upp. ”Varför ska min familj behöva vara så oroliga för att jag inte ska komma hem på grund av dålig vinterväghållning”, frågar sig chauffören Tommy Johansson från Skellefteå.
DEBATTARTIKEL

Morell: Trafikverket klarar inte av sitt uppdrag när det snöar

”Snön faller och vi med den”, så lyder andra spåret på Ulf Lundells Nådens år från 1978. Det kunde lika gärna varit Trafikverket istället för vi. Återigen visar det sig att kolossen till Trafikverk inte klarar av sitt uppdrag. Detta trots att Trafikverket är nästan 11 000 anställda. Då ska läsaren bära i minnet att ingen av dessa 11 000 anställda varken bygger en meter väg eller en meter järnväg än mindre underhåller desamma. Hur har vi kunnat hamna här?