Vägslitageavgift

Listar alla artiklar taggade med: Vägslitageavgift

Interpellation av Jens Holm (v)

En distansbaserad skatt på tunga lastbilar

Jens Holm frågar finansminister Magdalena Andersson om det finns miljövinster i att införa avståndsbaserade skatter/avgifter för lastbilar, om hon avser ta initiativ till att sådana införs för tunga fordon och om Sverige i förhandling gällande ändringar i Eurovinjettdirektivet, aktivt verkat för en utfasning av tidsbaserade avgifter för tunga fordon till förmån för avståndsbaserade.
Nokian

Trafikpolis och åkare i politiskt samarbete – för koldioxidbaserad vägslitageavgift

Avståndet har ingen betydelse för kristdemokraterna Jörgen Nilsson i Laholm och Lars Österberg i Nansta nära Hudiksvall. Frågorna som rör dieselbeskattning berör hela landet. Tillsammans representerar de både perspektivet från det vidsträckta norra Sverige samt den mer tättrafikerade södra delen i sin motion i vilken de yrkar att Rikstinget ger partistyrelsen i uppdrag att utreda en koldioxidbaserad vägslitageavgift i enlighet med den motion de författat.
Åkaren i Sverige

(S) och (M) på kollisionskurs om kilometerskatten

Idag var det antagligen många åkare som satte kaffet i vrångstrupen när de i en artikel kunde läsa att regeringens förslag till kilometerskatt blir nära nog dubbelt så hög som den tidigare siffran som nämnts. 

Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Henrik Sternberg:

Är vägavgifter bra eller dåligt för svensk åkerinäring?

Nu inför valet ser vi "Stoppa km-skatten" allt oftare på till exempel Facebook. Samtidigt hör vi många som lovordar en "slitageavgift" Skulle en eventuell vägavgift ha en dålig effekt på Svensk åkerinäring? Som tur är för oss, finns det ett århundrade av forskning och massor av exempel runt om i världen, som ger oss en bra bild av vad vi kan förvänta oss.

Hultsteins