Transportstyrelsen

Listar alla artiklar taggade med: Transportstyrelsen

Transportstyrelsen ger klartecken för självkörande transporter på allmän väg

Transportstyrelsen ger nu grönt ljus för DB Schenker och Einride att testa en batteridriven, självkörande lastbil på allmän väg. Det betyder att dagliga transporter mellan DB Schenkers terminal och lager i Jönköping kan inledas redan under våren.
Hultsteins

31 omkom i trafiken i januari – högsta siffran sedan 2008

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.
södra

Polisen håller inte med Transportstyrelsen:

”Polisens arbete med hastighet har betydelse för dödstalen i trafiken”

De båda myndigheterna Transportstyrelsen och Trafikverket skrev i slutet av januari en uppmärksammad debattartikel i Dagens Nyheter. När Proffs intervjuar de båda artikelförfattarna, generaldirektörerna Jonas Bjelfvenstam och Lena Erixon, menar man bland annat att ett minskat antal trafikkontroller inte har med den sorgliga statistiken vad gäller dödsolyckor i trafiken att göra. Men den ställföreträdande rikspolischefen har en helt annan uppfattning.
VBG onspot

Debatten rasar vidare:

Inte möjligt att förbjuda tvåaxliga dragbilar – enligt Transportstyrelsen

Dagens Nyheters debattartikel, skriven av Transportstyrelsen och Trafikverket rörde upp känslor. Frågan är vad skribenterna faktiskt ville förmedla – en vädjan till yrkesförarna eller att skuldbelägga?
Yara
DEBATTARTIKEL

Morell om bristande myndighetsfunktioner:

Den seriösa åkerinäringen sitter med ”Svarte Petter”

Under tisdagen publicerar Proffs en artikel där Trafikverket inte anser att rastplatser är en del av den prioriterade vinterväghållningen. Det är särskilt en mening som får mig att reagera och den lyder enligt följande: ”Det finns inte heller lagar eller andra krav som kräver att parkeringsfickor, rastplatser och liknande sidoytor ska halkbekämpas.”
Nokian

Transportstyrelsen: ”Sanktionsavgift inte rätt väg att gå för manipulerade lastbilar”

Den 11 juni i år, kommer Transportstyrelsen med en framställan om förslag till en ny lag och förordning om förbud mot manipulation av färdskrivare. Det anmärkningsvärda är att, när detta skrivs, finns framställan inte att hitta på varken på nätet, på Transportstyrelsen hemsida eller Regeringskansliets.

Skarpare ”cabotagetolkning” – på gott och ont

Transportstyrelsen har återigen kommit med en ny vägledning för hur reglerna om cabotage och kombinerade transporter ska tolkas. När jag först fick höra talas om att en ny tolkning kommit, reste sig håret på armarna. Vad skulle nu detta innebära? Man vet ju faktiskt inte vilket ben myndigheten kan tänkas ställa sig på. Man har liksom ”överraskat” förr.
Daf

Ny skarpare cabotagetolkning från Transportstyrelsen

I måndags, den 1 oktober, ändrade Transportstyrelsen återigen sin vägledning för hur reglerna om cabotage och kombinerade transporter ska tolkas. Den här gången har man skärpt kraven på ett sätt som kan innebära att ännu fler utländska transportörer kommer att rapporteras för otillåtet cabotage.
Nokian

Hur är det möjligt att få tillstånd till uppenbar fuskverksamhet?

I en artikel från den 10 september på Tidningen Proffs hemsida, kan man läsa om ett häpnadsväckande fall. En tysk medborgare, som aldrig bott i Sverige, aldrig betalat en krona i skatter eller avgifter, aldrig haft en fast och etablerad verksamhet i landet, saknar F-skattsedel, likväl får ett tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik! Häpnadsväckande? Jodå, minst sagt - men det blir värre!
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Åkaren i Sverige om ”Octet-strulet”:

”Polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning”

Polisens möjligheter att kontrollera kör- och vilotider är under hösten kraftigt reducerad, och allt grundar sig på polisledningens ointresse för övervakningen av den yrkesmässiga trafiken. För att prata klarspråk – polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning och då i synnerhet den yrkesmässiga trafiken. Utarmningen av trafikpolisen är det tydligaste beviset på att trafikfrågorna är nedprioriterade.