Trafikverket

Listar alla artiklar taggade med: Trafikverket

Endast fem procent av vägmarkeringarna lever upp till kraven

Ökat och bättre arbete med vägmarkeringar är en viktig insats för att få ner antalet trafikolyckor. Svenska Vägmarkeringsföreningen, SVMF, kommer till Elmiamässan På Väg och presenterar bland annat en ny handbok för vägmarkeringar.
Aspök

Att ”räkna med glashala p-fickor” fick läsarna att rasa

Efter att en lastbil kanat av vägen då det inte gick att bromsa på en glashal parkeringsficka där han skulle ta rast, frågade vi Trafikverket om det inte ska halkbekämpas även på sidoområdena kring vägen. Svaret blev då nej vilket väckte känslor hos många. Nu förtydligar Trafikverket sig.
Daf
DEBATTARTIKEL

Morell om bristande myndighetsfunktioner:

Den seriösa åkerinäringen sitter med ”Svarte Petter”

Under tisdagen publicerar Proffs en artikel där Trafikverket inte anser att rastplatser är en del av den prioriterade vinterväghållningen. Det är särskilt en mening som får mig att reagera och den lyder enligt följande: ”Det finns inte heller lagar eller andra krav som kräver att parkeringsfickor, rastplatser och liknande sidoytor ska halkbekämpas.”
Aspök

Trafikverket: Glashala parkeringsfickor något ”man måste räkna med”

Riksväg 175 mellan Arvika och Säffle är torr och fin. Chauffören kör in på en väl tilltagen parkeringsficka för att rasta, men väl inne på den, kan han inte bromsa. P-fickan är nämligen glashal.
Meca Tunga Delar

Att invänta avtalad bärgare – ”ett oacceptabelt beslut”

Ett havererat lastbilsekipage på E45 orsakade totalstopp i fyra timmar. Inte för att det inte fanns bärgningsbilar att tillgå, utan för att ”rätt” bärgare skulle komma till platsen. Helt oacceptabelt menar författarna till debattartikeln som menar att människors hälsa och viktiga samhällsfunktioner måste gå före byråkratiska och katastrofala avtalsskrivningar.
Daf

Det är Proffs som ska gräva – inte Trafikverket

Det har varit en händelserik månad sedan den förra Proffstidningen kom ut. Förra månadens toppnyhet handlade om förartillstånd, något som kan tänkas utnyttjas av åkerier i EU:s medlemsländer för att täcka upp behovet av lastbilschaufförer i internationell, EU-trafik. Särskilt av Polen, som står för drygt 60 procent av alla tillstånd som utfärdades inom unionen under 2017.

Klagande grannar fick Trafikverket att gräva bort parkeringsmöjligheter

Ronnie ”Rune” Högberg är chaufför på JB Transport i Vrigstad. Han kör ofta på lv 132 mellan Huskvarna och Aneby. Där har han kunnat hålla rast på två väl tilltagna parkeringsfickor mellan Sund och Aneby där det även är busshållplatser. Nu är det slut med det.
Daf

Bärgarna utan skydd när TMA-krav rivs upp

Att TMA-fordon har räddat liv, är det få som inte håller med om, men Arbetsmiljöverket river nu upp kravet för hundratals bärgningsföretag. Transportarbetareförbundet protesterade och drog saken inför domstol, men nu står det klart att kravet på TMA-fordon på skyddsklassade väger, rivs upp.
Nokian

Polisen om E4-stoppet: ”Det finns lagstöd för snabb bärgning”

En del läsare hörde av sig till Proffs efter att ha läst om det polska ekipaget som kört slut på diesel och som därefter blockerade trafiken på E4 vid Ljungby i flera timmar. ”Orimligt”, ”obegripligt” och ”så kan det väl inte få lov att vara?” var några av kommentarerna. På Facebook var kommentarerna stundtals hårda: ”Hur svårt ska de vara, dra bort skiten å klampa den tills pengarna har kommit.”, lyder en av dem.
VBG onspot

Slut på bränslet stängde E4 i tre timmar

Ett polskt trailerekipage får bränslestopp på E4 vid Ljungby. Det leder till över tre timmars köande för andra trafikanter. Frågan vi ställer till Trafikverket, är om det är rimligt att en så viktig pulsåder i vägnätet, kan tillåtas blockeras i så lång tid.