Trafikverket

Listar alla artiklar taggade med: Trafikverket

Så påverkar utländska äldre fordon utsläppsstatistiken

Enligt preliminära siffror från Trafikverket visar att utsläppen från hela transportsektorn under de första 11 månaderna år 2018, ökat med 0,5 procent. Ökad trafik och en fundamental förändring i drivmedelspolitiken anger Sveriges Åkeriföretag som en del av detta. Frågan är hur utsläppssiffrorna beräknas. Och tar man hänsyn till att det rullar ett inte helt blygsamt antal dragbilar på våra vägar som inte har den allra senaste avgasreningstekniken?

Polisen håller inte med Transportstyrelsen:

”Polisens arbete med hastighet har betydelse för dödstalen i trafiken”

De båda myndigheterna Transportstyrelsen och Trafikverket skrev i slutet av januari en uppmärksammad debattartikel i Dagens Nyheter. När Proffs intervjuar de båda artikelförfattarna, generaldirektörerna Jonas Bjelfvenstam och Lena Erixon, menar man bland annat att ett minskat antal trafikkontroller inte har med den sorgliga statistiken vad gäller dödsolyckor i trafiken att göra. Men den ställföreträdande rikspolischefen har en helt annan uppfattning.
VBG onspot

Debatten rasar vidare:

Inte möjligt att förbjuda tvåaxliga dragbilar – enligt Transportstyrelsen

Dagens Nyheters debattartikel, skriven av Transportstyrelsen och Trafikverket rörde upp känslor. Frågan är vad skribenterna faktiskt ville förmedla – en vädjan till yrkesförarna eller att skuldbelägga?
Hultsteins

Endast fem procent av vägmarkeringarna lever upp till kraven

Ökat och bättre arbete med vägmarkeringar är en viktig insats för att få ner antalet trafikolyckor. Svenska Vägmarkeringsföreningen, SVMF, kommer till Elmiamässan På Väg och presenterar bland annat en ny handbok för vägmarkeringar.
Mabi_2020-02

Att ”räkna med glashala p-fickor” fick läsarna att rasa

Efter att en lastbil kanat av vägen då det inte gick att bromsa på en glashal parkeringsficka där han skulle ta rast, frågade vi Trafikverket om det inte ska halkbekämpas även på sidoområdena kring vägen. Svaret blev då nej vilket väckte känslor hos många. Nu förtydligar Trafikverket sig.
Aspök
DEBATTARTIKEL

Morell om bristande myndighetsfunktioner:

Den seriösa åkerinäringen sitter med ”Svarte Petter”

Under tisdagen publicerar Proffs en artikel där Trafikverket inte anser att rastplatser är en del av den prioriterade vinterväghållningen. Det är särskilt en mening som får mig att reagera och den lyder enligt följande: ”Det finns inte heller lagar eller andra krav som kräver att parkeringsfickor, rastplatser och liknande sidoytor ska halkbekämpas.”
VBG onspot

Trafikverket: Glashala parkeringsfickor något ”man måste räkna med”

Riksväg 175 mellan Arvika och Säffle är torr och fin. Chauffören kör in på en väl tilltagen parkeringsficka för att rasta, men väl inne på den, kan han inte bromsa. P-fickan är nämligen glashal.
Hultsteins

Att invänta avtalad bärgare – ”ett oacceptabelt beslut”

Ett havererat lastbilsekipage på E45 orsakade totalstopp i fyra timmar. Inte för att det inte fanns bärgningsbilar att tillgå, utan för att ”rätt” bärgare skulle komma till platsen. Helt oacceptabelt menar författarna till debattartikeln som menar att människors hälsa och viktiga samhällsfunktioner måste gå före byråkratiska och katastrofala avtalsskrivningar.
Nokian

Det är Proffs som ska gräva – inte Trafikverket

Det har varit en händelserik månad sedan den förra Proffstidningen kom ut. Förra månadens toppnyhet handlade om förartillstånd, något som kan tänkas utnyttjas av åkerier i EU:s medlemsländer för att täcka upp behovet av lastbilschaufförer i internationell, EU-trafik. Särskilt av Polen, som står för drygt 60 procent av alla tillstånd som utfärdades inom unionen under 2017.
Mabi_2020-02

Klagande grannar fick Trafikverket att gräva bort parkeringsmöjligheter

Ronnie ”Rune” Högberg är chaufför på JB Transport i Vrigstad. Han kör ofta på lv 132 mellan Huskvarna och Aneby. Där har han kunnat hålla rast på två väl tilltagna parkeringsfickor mellan Sund och Aneby där det även är busshållplatser. Nu är det slut med det.
Aspök