När polisen konstaterar att ett finskt ekipage med frysvaror utför otillåtet cabotage, blir situationen till en början problematisk att hantera. Förskottet på sanktionsavgiften skulle visa sig vara det enklaste att lösa...

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
När polisen konstaterar att ett finskt ekipage med frysvaror utför otillåtet cabotage, blir situationen till en början problematisk att hantera. Förskottet på sanktionsavgiften skulle visa sig vara det enklaste att lösa...
När Helsingborgspolisen vinkar in en bulgarisk dragbil för att bland annat kontrollera kör- och vilotiderna, berättar analysverktyget Octet lite mer än det normalt brukar.
- Octeten gav felkoden "Sabotage maskinvara", förklarar bilinspektör Jonas Zimmerbäck.
Detta blev upptakten till en drygt 30 mantimmar lång teknisk undersökning.
Obetald vägavgift och brott mot kör- och vilotiderna ger böter och sanktionsavgift som den turkiske föraren och åkeriet säger sig inte kunna eller vilja betala. Därmed klampas ekipaget. När det inte går att pruta, lägger föraren upp en stor summa kontanter i svensk valuta.
Det finns två sidor av transportbranschen. Den ena är den politikerna då och då debatterar om i Stockholm. Den andra är verkligheten som uppstår ute på vägarna efter politiska beslut och som branschens utövare ska hantera. Jimmie Åkesson (SD) har nu fått en inblick i den krassa verkligheten.
Så har regeringspartierna återigen dammat av sitt förslag om kilometerskatt. Man motiverar skatten med att den skall vara lika för både svenska och utländska åkerier. Man har dock inte löst hur det skall fungera i verkligheten, utan man lever i någon slags förhoppning att det skall fungera.
Just nu pågår polisens "cabotageutbildning" för fullt på olika håll i landet. Proffs har besökt ett gäng trafikpoliser under den praktiska delen av utbildningen. En kurs som hittills under sammanlagt två praktikdagar har resulterat i fem rapporterade otillåtna cabotage.
25 ton pappersrullar och tio spännband i så kallad överfallssurrning. Godset saknade förstängning i sidled och bakåt. 3,5 timmars arbete av trafikpolis och bilinspektörer slutade med böter på 1 500 kronor. Pengar som åkeriet inte hade.
Den bulgariska dragbilen hade allvarligt fel på styrningen och fick körförbud. Men han valde att skrapa bort körförbudsmärket och lämna platsen. Trafikpolisen i fråga gav dock inte upp så lätt. En vecka senare stoppades bulgaren på nytt ? av samma polis.
I några artiklar de senaste dagarna har tidningen Proffs tagit upp problemet med manipulerade färdskrivare och AdBlue-system. I ett fall var det även fråga om så allvarliga tekniska problem att fordonet belades med körförbud.
En kontroll som trafikpolisen i Helsingborg gjorde i höstas, har resulterat i att kammaråklagare Mikael Bäckström nyligen lämnat in en stämningsansökan till Helsingborgs tingsrätt. I den yrkar Bäckström på en företagsbot om 175 000 kronor.