Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Listar alla artiklar taggade med: Rättsfall
Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.
Ett tiotal överklaganden har landat hos förvaltningsrätten sedan den 1 januari 2015 då straffet för otillåtet cabotage omvandlades från böter till en sanktionsavgift om 40 000 kronor. Förvaltningsrätten har under 2016 avvisat två överklaganden efter att de överklagande åkerierna inte besvarat myndighetens frågor. Nyligen kom domarna i ytterligare fem fall.
Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.
Rättssäkerheten i vårt land har ? med rätta ? ifrågasatts då och då. Alla minns vi den stora Quickskandalen, där det visade sig fungera för Quick att på oriktig grund erkänna åtta mord och bli genom lagakraftvunna domar förklarad skyldig till att ha begått dem. Det krävdes lång kamp och resning till fördel för Quick för att varenda en av domarna som gällde de åtta morden senare skulle komma att rivas upp.
Quick var inte längre någon seriemördare.
Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.
I Danmark ligger rättsväsendet och trafikpolisen inte på latsidan. Konfiskerade lastbilar, fängelse, utvisningar och rejäla böter har nyligen delats ut till bulgarer och makedonier.
En 32-årig rumänsk åkare och chaufför försökte förgäves att slippa undan att redovisa sin kör- och vilotid för den danska polisen. Men det gick inte. Istället anhölls mannen och han blev dessutom av med sin lastbil.
En 28-årig holländsk chaufför dömdes idag av rätten i danska Horsens till en månads fängelse samt böter på 39 000 danska kronor, cirka 52 000 svenska. Han förlorar dessutom rätten att köra i Danmark i två år.
Även åkeriägaren får sig en rejäl smäll på fingrarna.
Åtal om företagsbot för brott mot förordningen om kör- och vilotider mot det rumänska åkeriet som ertappats med en manipulerad färdskrivare, ledde till fällande dom i tingsrätten utan att åkeriet erkände brottet. Domen överklagades till hovrätten som gick på åklagarens linje och höjde beloppet på boten.
- Domen ger en tydlig signal till de som sätter i system att fuska, eller till de som umgås med tanken att göra detsamma, säger Thomas Morell, sakkunnig hos Sveriges Åkeriföretag.