Nobina förvärvar Oslobuss Nobina fortsätter att förstärka sin position i nom den kommersiella busstrafiken på den norska marknaden när de förvärvar Oslobuss AS.
För mycket lax – för lite lastbilar När september kom till Norge gjorde även laxen det. Landets vattenbrukssektor, ledd av sin globalt dominerande laxindustri, har alltid sin mest hektiska säsong med början i september då över 181 000 ton fisk tas upp på bara en månad. Men när fångstvolymerna når sin topp bildas en annan typ av flaskhals på vägarna, i hamnar och i Europas tempererade försörjningskedjor.
JAC T9 EV introduceras på den norska marknaden till extrempris JAC T9 EV 4x4 markerar, enligt den kinesiska tillverkaren, en helt ny era inom elektrisk mobilitet i pickup-segmentet. Bilen levererar en kombination av funktioner som hittills har varit en bristvara. Vid utvecklingen av T9 EV 4x4 har tillverkaren fokuserat på att leverera viktiga parametrar som släpvagnsvikt, nyttolast och kraftfördelning, i kombination med komfort, utrymme och praktiska lösningar.
Behöver Trafikverket konkurrensutsättas? Behöver Trafikverket konkurrensutsättas? Frågan som ställdes vid ett SNS-seminarium besvarades i princip med ett ja. Deltagarna bekräftade att stora förändringar behövs för att få ut mesta möjliga av statens pengar för infrastruktur och att övriga nordiska länder har mycket att lära Sverige.
Höga vägtullar = större klimatutsläpp och sämre trafiksäkerhet Höjda vägavgifter mellan Kristiansand och Røyskår leder till att transportkunder kräver att transportörer tar omvägar som är mindre lämpade för tunga transporter för att undvika kostnader. Det utmanar trafiksäkerheten och leder till högre klimatutsläpp.
CMT stärker sin position i Norge med ny importör CMT, som i över 35 år haft Norge som en av sina huvudmarknader, presenterar i ett pressmeddelande Hengsrød AS som ny importör för den norska marknaden. – Med Hengsrøds omfattande erfarenhet inom påbyggnation, släptillverkning och den norska marknaden för tunga fordon ser vi stora möjligheter att öka vår marknadsandel i alla segment i Norge, säger Martin Wåhlin, vd på CMT AB.
Norge först att förbjuda nya fossildrivna bilar I EU diskuteras om ett förbud mot nyregistrering av fossildrivna bilar ska skjutas upp fram till 2035. Norge tar i stället steget och förbjuder sådana bilar redan från 2025.
Norge satsar stort på tunga eldrivna lastbilar Den norska regeringen avsätter motsvarande 3,6 miljarder svenska kronor för att underlätta för transportbranschen att ställa om till eldrift. Målet är att alla nya tunga lastbilar ska kunna vara helt utsläppsfria till 2030. Satsningen inkluderar fler rastplatser och platser för dygnsvila med laddmöjligheter.
Slut på fri frakt och utnyttjande av skåpbilschaufförer Från usla löner till rättvisa löner. Ett historiskt beslut garanterar skåpbilsförare en minimilön på 222 NOK i timmen och sätter stopp för exploatering i branschen. ”Äntligen får tusentals förare i Norge betalt för det arbete de utför och det är en tydlig signal till oseriösa aktörer”, skriver norska YTF som nu har säkrat minimilön för branschen.
Tvärstopp för körning utan hjul Visst märkte chauffören att en hjulet på släpet var på väg att lossna så han stannade och skruvade av hjulet och fortsatte sedan att köra med det fullastade släpet.