Nollvisionen

Listar alla artiklar taggade med: Nollvisionen

31 omkom i trafiken i januari – högsta siffran sedan 2008

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.
Wabco

Polisen håller inte med Transportstyrelsen:

”Polisens arbete med hastighet har betydelse för dödstalen i trafiken”

De båda myndigheterna Transportstyrelsen och Trafikverket skrev i slutet av januari en uppmärksammad debattartikel i Dagens Nyheter. När Proffs intervjuar de båda artikelförfattarna, generaldirektörerna Jonas Bjelfvenstam och Lena Erixon, menar man bland annat att ett minskat antal trafikkontroller inte har med den sorgliga statistiken vad gäller dödsolyckor i trafiken att göra. Men den ställföreträdande rikspolischefen har en helt annan uppfattning.
VBG onspot

Transportföretagen kräver krafttag mot trafikdöden

Satsningar på vägarna för ökad trafiksäkerhet brådskar, säger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Den olyckliga siffra om ökat antal dödade i trafiken förra året som Transportstyrelsen nyligen presenterade, kan vända om tillräckliga resurser på bland annat vägarna för säkrare körfält, bättre regelefterlevnad och bältesanvändning menar man.
Daf

MHF om dödstalen i trafiken:

”Är det alla idiotomkörningar som dödar?”

Satsningar på vägarna för ökad trafiksäkerhet brådskar, säger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Den olyckliga siffra om ökat antal dödade i trafiken som Transportstyrelsen idag presenterade, kan vända om tillräckliga resurser på bland annat vägarna för säkrare körfält, bättre regelefterlevnad och bältesanvändning.
Gelins KGK
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion ? med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

Daf

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Prenumeration 2020-09

Om vinnare och förlorare i trafiken

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?

Hultsteins

Nyktra-projektet sjösätts i år

Automatisk nykterhetskontroll snart verklighet

Trafikverket och Polisen inleder ett samarbetsprojekt, kallat Nyktra-projektet som ska utveckla ett helt nytt koncept med automatiserade nykterhetskontroller, för att kontrollera nykterhet i vägtrafiken.

Gelins KGK

Terrorist eller rattfyllo – likheter finns

Terrordådet i Stockholm har så sakta börjat smälta in i vårt medvetande. Man vore så klart väldigt naiv om man trodde att något dylikt inte skulle kunna hända oss i Sverige. Ändå kom det nog som en chock för oss alla.

DEBATTARTIKEL

Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin:

8 165 dödade i trafiken – en nationell tragedi

8 165 personer har dödats på vägarna i Sverige sedan Nollvisionen infördes 1997 fram till 2015. 68 649 personer har skadats svårt under perioden. Det finns idag inget som säger att hastigheten på vägarna eller stressen i samhället i stort kommer att avta de närmaste åren eller ens på lång sikt. Hastigheten dödar och kommer att fortsätta att orsaka förluster.
Globaliseringen och migrationen kommer att ställa ytterligare krav på transportsystemet. Därför är det nu hög tid för en nationell samling för ökade stödinsatser för alla de som drabbas av trafikskadorna. Vi får inte lov att låta folkhälsoproblemet skena iväg mer nu. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Daf