Tysklands betydelse för Girteka Drar sig Europas största transportör ur Tyskland? I branschen ökar bevisen för det. Hur kommenterar Girteka detta?
Åkerifrustration i Polen när körkortsprov måste göras på polska I ett argt formulerat uttalande riktar sig Polens transport- och logistikförbund (TLP) mot den polska regeringen för att ha infört en "språklig barriär" för rekryteringen av lastbilschaufförer från tredje länder (länder utanför EU).
Arbetslösheten cementeras om inte matchningen fixas Svenskt Näringsliv och Transportföretagen undersöker återkommande företagens rekryteringsbehov och förutsättningarna för att få tag på rätt medarbetare. Svenskt Näringslivs senaste stora enkät visar att rekryteringsbehoven har ökat kraftigt på bara två år. Detta överensstämmer med de undersökningar Transportföretagen har gjort inom transportsektorn.
LO: EU ska inte reglera lön över huvudtaget Turerna kring minimilönernas vara eller inte i EU och hur en minimilön i så fall kunna införas, är många och svåra att greppa. I nuläget finns det två förslag – ett från EU-rådet och ett från EU-parlamentet. I en artikel läser vi att LO gett ”grönt ljus” för minimilöner, men detta avvisar LO bestämt och säger att det är en felaktig uppgift. Vi har bett LO förtydliga vad som pågår.
Brittiska stormarknader: ”Inga problem med leveranskedjan” Trots chaufförsbristen och trots larmen om att hyllorna gapar tomma i Storbritanniens affärer, vidhåller de stora stormarknaderna att de inte har några större problem med leveranskedjan. De hävdar även att de är övertygade om att deras leveranskedjor är tillräckligt robusta för att säkerställa att kundernas krav uppfylls inför julen.
IRU uppmanar världens regeringar att ta itu med försörjningskedjorna Vi har upprepade gånger skrivit om hur chaufförsbristen i Sverige påverkar leveranskedjan. I Storbritannien är det ännu värre och senast berättade vi om hur Kinas bränsleransonering påverkar densamma. Nu har även internationell IRU gett sig in i kampen för att säkra leveranskedjorna i världen genom att uppmana regeringar att vidta skyndsamma åtgärder.
United: Brittiska regeringen riskerar trafiksäkerheten ”Alla trafikanters säkerhet är i fara nu när den brittiska regeringen har lättat på cabotageregelerna för utländska förare”, säger fackförbundet Unite. Regeringen har nämligen sagt att lastbilar som körs enligt det nya systemet, inte ska behöva följa samma krav när de kommer in till Storbritannien och det kommer inte att finnas någon oberoende övervakning av vem som använder sig av den brittiska uppmjukningen av cabotagereglerna.
11,5% fler tjejer antagna till fordons- och transportprogrammet Antalet elever som antagits till gymnasieskolans fordons- och transportprogram uppgår läsåret 2021/2022 till 3645 elever. Det är en ökning med 2,6 procent jämfört med för ett år sedan. Samtidigt är andelen antagna till gymnasieskolans yrkesutbildningar konstant. Det visar färsk statistik från Skolverket. Statistiken visar också att andelen tjejer som antagits till fordons- och transportprogrammet fortsätter öka med hela 11,5 procent.
Storbritannien ändrar regler för att ta lastbilskörkort Storbritannien fortsätter sin kamp för att få fram fler lastbilschaufförer. Nu ändrar man på reglerna så att förare inte längre behöver köra upp för C-behörighet utan kan gå direkt till lastbil med släp.
Brittiska regeringen har planer på obegränsad cabotagetrafik Situationen alltmer desperat i Storbritannien. Den brittiska regeringens planer på "obegränsad cabotage" kommer att innebära "chockerande skada" för den brittiska åkeribranschen och undergräva de framsteg som görs för att hantera Storbritanniens förarbrist, varnade Road Haulage Association (RHA) parlamentsledamöter i veckan.