Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.
Listar alla artiklar taggade med: EU
Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.
I tidningen Transportarbetarens nätupplaga kunde vi nyligen läsa om att EU:s generaladvokat har sagt sitt i fråga om att hålla ordinarie veckovila i hytten. Generaladvokaten menar att detta inte är tillåtet.
Minst var femte inrikestransport i Österrike utförs av en utländsk fraktare. Det leder till en uppskattad ekonomisk skada på cirka 500 miljoner Euro, drygt 5,1 miljarder svenska kronor, om året. Och dessutom hotar det runt 14 000 jobb i landet, räknade Österrikiska branschorganisationer nyligen fram.
Svensk åkerinäring måste ha bra konkurrensvillkor, det ger jobb och tillväxt i Sverige. Men många i branschen börjar bli uppgivna på grund av den dåliga lönsamheten. Därför börjar några förespråka panikåtgärder som att gå ur EU, stänga gränserna för trafik eller själva överväga att börja köra på gränsen till olagligt.
Många för en daglig kamp för att komma tillrätta med de olagliga transporter som rullar på våra vägar. På EU-nivå har Sverige bland annat god draghjälp av Peter Lundgren (SD). Under den gångna veckan fick han igenom två viktiga förslag i EU-parlamentets omröstning i Strasbourg.
Förra veckan stoppades i England ett ekipage som rapporterades för otillåten cabotagetrafik. Hade samma ekipage stoppats i Sverige, hade det rapporterats för olaga yrkesmässig trafik enligt Transportstyrelsens nya vägledning som trädde i kraft under oktober.
Målmedvetet arbete i EU-utskottet för transport och turism, tvingar nu EU-kommissionen att ta upp och åtgärda problem som rör 3,5-tons lastbilar samt cabotagetrafik. Peter Lundgren driver dessa frågor hårt och har nu skördat två delsegrar.
Garanti Leasing Romania har fått ett mångmiljonlån från European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) som ska satsas på den rumänska leasingmarknaden för lastbilar, trailers och andra fordon samt utrustning relaterat till dessa verksamheter.
Den danske transportministern, Hans Christian Schmidt träffade idag EU:s kommissionär för transportfrågor, Violeta Bulc. Under mötet framhöll Schmidt vikten av att prioritera löner och arbetsförhållanden i bland annat vägtransportbranschen.
Allt oftare ser vi hur dragbilar från östligare breddgrader, även från länder utanför EU, används i svenska åkeriers verksamheter för inrikestransporter. Detta är möjligt genom att de körs på nyttjanderättsavtal hos det svenska åkeriet. Det är Transportstyrelsen som tar emot och registrerar fordon på tillstånden och det är inte alltid enkelt att kontrollera utländska fordon.