I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.
Cabotage
Listar alla artiklar taggade med: Cabotage
Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”
”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut.
Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.
LKW Walter om smitaren: ”Förarens fel”
Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.
”Tvivelaktigt bulgariskt ekipage” fick lämna landet – efter kontrollbesiktning
Sällan eller aldrig går landets trafikpoliser och bilinspektörer sysslolösa. Deras kamp för schystare konkurrensvillkor inom vägtransportbranschen och en säkrare trafikmiljö går vidare.
Att kontrollbehovet är stort framgår med all önskvärd tydlighet.
Att kontrollbehovet är stort framgår med all önskvärd tydlighet.
Strid ström av otillåtna cabotage i Helsingborg
Polisen: ”Klampning på riktigt hade sparat mycket tid”
Måndagens först stoppade ekipage och onsdagens tredje, båda i Helsingborg, resulterade i att båda åkerierna avkrävdes förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor efter att polisen misstänkte otillåtna cabotage. Det så kallade ”akvariefisket” fortsätter på kontrollplatsen vid Långeberga.
DEBATTARTIKEL
Morell (SD): ”Maken till tafatt regering får man leta efter”
Idag meddelade Stefan Löfven att han begär entledigande hos talmannen och det kan väl ses som någon sorts befrielse trots allt. Det krävs kraftfulla åtgärder för att styra skutan Sverige på rätt kurs igen, inte minst inom transportsektorn. Utöver den svåra situation som den seriösa åkerinäringen har att möta varje dag, har Sverige gigantiska problem med bland annat gängbrottslighet. Regeringen har varit mer än lovligt passiv i kampen mot den allt mer utbredda kriminaliteten.
SVEN-ERIK ALHEM
Märkligt att Sverige inte har tagit efter Danmark – det handlar om rättssäkerhet!
Min krönika denna gång handlar om cabotagetransporter. Utgångspunkten är en numera lagakraftägande dom den 5 maj 2021 i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Genom domen ogillades åklagarens talan om företagsbot mot ett välkänt transportföretag (DSV Road) som yrkesmässigt beställt godstransporter av en bulgarisk transportör här i landet.
Promemoria
Otillåten cabotagetransport och beställaransvar
I promemorian lämnas förslag till en ändring i förordningen (1998:786) om internationella vägtransporter inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) som innebär att det preciseras vad som avses med en cabotagetransport.
Otillåtet cabotage för Mullo Transport
Mio: ”Vi kommer att följa upp ärendet med transportören”
Åkeriet förnekar inte att fordonet använts till alldeles för många cabotagetransporter, men detta är vad de kan erinra sig, det enda fallet de känner till. Möbelföretaget Mio vars gods det aktuella ekipaget transporterar, ser allvarligt på det inträffade och kommer att följa upp det med transportören.
MÅNADENS LEDARE
Eneroth – när ska det bli ”ordning och reda”, egentligen?
Är det nu det är dags att sluta prata rappakalja och istället visa lite handlingskraft på riktigt? Hovrätten friade i början av maj DSV Road AB för brott mot beställaransvaret. Tingsrättens friande dom i oktober förra året gav vatten på kvarnen hos ministrar och andra som valt att sitta ner i båten och dunka varandra i ryggen. ”Nu har vi minsann skapat ordning och reda”. Jo, tjena!