Att ha bältet såhär under färd för att snabbt kunna ta på sig den övre delen vid behov, är inte ovanligt.

”Bältestricket” gick inte hem hos polisen i Göteborg

Även om det är lag på att använda bälte när man kör och att bältesanvändningen har ökat, finns det fortfarande de som menar att bältet inte behövs, att det till och med kan vara farligt att använda bälte i vissa situationer. Om man ändå väljer att inte använda bältet och dessutom kör för fort framför polisen, kostar det pengar.

Vi berättade i den redaktionella tidningen för ett antal år sedan att det finns undantag från bälteskravet, till exempel om man kör en ”kortare sträcka” i samband med exempelvis utkörning med många stopp med korta sträckor emellan. Det visade sig att exakt hur lång den ”kortare sträckan” får vara, tillsammans med andra omständigheter, inte finns angiven någonstans.

En sak är i alla fall säker och det är att om du kör en dragbil med tillkopplad trailer ska bälte användas när du är på väg in till port 6 i Skandiahamnen.

Den 3 augusti hamnar trafikpolis Kjell Andersson med sin mc bakom ett ekipage på väg ut till just port 6.
– Det gick bara fortare och fortare och när det närmar sig 90 km/h på min hastighetsmätare, körde jag upp jämsides. När föraren ser mig, ser jag att han böjer vänsterarmen bakåt och tar tag i bältet bakom ryggen, säger Kjell Andersson som är välbekant med ”tricket” att lura polisen att man använder bältet trots att man sitter på midjedelen.

Ekipaget vänds tillbaka till polisens kontrollplats och där får den rumänske föraren besked på att det blir böter om 1 500 kronor för att han inte använt bältet på rätt sätt. Dessutom får föraren böter på 2 000 kronor för hastighetsöverträdelsen som kontrolleras mot färdskrivaren enligt den procedur som krävs för det.

Enligt färdskrivaren har hastigheten varit upp i 88 km/h på den aktuella sträckan, men sedan måste ett avdrag på 6 km/h göras vilket att det landar på 82 km/h, men det är fortfarande för fort.

Vid närmare kontroll av dragbilen, visar det sig att ägaren är densamma som till dragbilen som blev ett otillåtet cabotage vilket vi nyligen berättade om.

De sammanlagda böterna för föraren den här gången, blir totalt 3 500 kronor.
– Men i Sverige har vi straffrabatter vilket i detta fallet gjorde att det landade på 2 750 kronor eftersom den lägsta boten av de två halveras till 750 kronor, avrundar Kjell Andersson.

Då föraren har adress och skattenummer i Sverige, skrivs en ordningsbot ut för betalning inom 30 dagar.

Hur gick det då för åkeriets dragbil som den 1 augusti klampades på polisens kontrollplats i Göteborg? Föraren lämnade tidigt fordonet. Åkeriet har ett chaufförsboende utanför Göteborg och kanske var det dit han tog sig. På förmiddagen den 9 augusti betalas sanktionsavgiften och en svenskregistrerad dragbil kommer för att hämta trailern för vidare färd till Kungsör.

Om artikeln

Publicerad: 2021-08-10 15:46
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilbälte Böter Cabotage Polisen