Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO

Elektrifiering kan inte ensam lösa omställningen

Regeringen tog igår den 1 juni 2021 emot utredningen om utfasning av fossila drivmedel samt eventuellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselfordon. Utredningen föreslår inget stoppdatum för förbränningsmotorer men allt hårdare krav på utsläpp från fordon, och ett förbud mot att sälja fossila drivmedel från 2040.

”Fossila bränslen måste förbjudas 2030”

Det säger Naturskyddsföreningen, NSF. Vi kan inte vänta till år 2040 med att fasa ut fossila bränslen om vi ska klara Parisavtalets klimatmål. Det skriver Naturskyddsföreningen i en kommentar till utredningen om utfasning av fossila drivmedel och förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar som presenteras idag. Förbudet mot försäljning av nya fossila bilar måste också genomföras till 2030.
Mikael Tervaniemi är verksamhetschef i Rasta. "Det gäller att agera direkt när man får indikationer på felanvändning av rastplatser", säger han. Foto: Rasta

Trafikverket agerar på rastplats Glumslöv

Mikael Tervaniemi, Rasta: ”Man måste agera direkt”

Åkerier som använder rastplatsen som avställningsplats för trailers har blivit vardag på rastplats Glumslöv norr om Landskrona. Nu vidtar Trafikverket åtgärder för att komma tillrätta med problemen. Glumslöv tillhör inte Rasta, men Mikael Tervaniemi, verksamhetschef på Rasta, säger att man måste agera direkt när en rastplats felanvänds.
Rickard Carstedt regionråd och Anna Pettersson utvecklingsdirektör Region Västerbotten, Tomas Eneroth infrastrukturminister 

Västerbotten ger elektrifieringslöfte till regeringen

Region Västerbottens utvecklingsdirektör Anna Pettersson och regionråd Rickard Carstedt (S) deltog i infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) pressträff under gårdagen. Först ut av alla Sveriges regioner gav Region Västerbotten sitt elektrifieringslöfte till regeringen, för en snabb omställning av tunga godstransporter.
   Nu pågår övergången till större släpvagnar som har mer kapacitet och därmed minskar klimatavtrycket. Foto: Dachser.

Dachser satsar på större lastutrymme

Successiv konvertering av semitrailers inom affärsområdet European Logistics optimerar kapacitetsutnyttjandet och minskar samtidigt transporternas klimatavtryck.
Foto: Thomas Morell

Tullchef i Ystad slår larm:

Förare av tunga fordon kör drogpåverkade

Med anledning av att Ystads Allehanda lördagen den 29 maj hade en stor artikel om drogpåverkade förare, skriver Thomas Morell (SD) en interpellation till inrikesminister Mikael Damberg (S). Biträdande kontrollchef vid Tullverket i södra Sverige larmade. I artikeln framgår tullchefens oro över utvecklingen.

Circle K ingår elektrifieringslöfte för tung trafik

Resan mot att elektrifiera den tunga trafiken har startat och som ett led i detta har Circle K nu ingått ett elektrifieringslöfte med Elektrifieringskommissionen. Elektrifieringskommissionen är inrättad av Regeringen för att påskynda arbetet med elektrifiering av de tunga vägtransporterna och transportsektorn som helhet.

Sveriges bästa elever korade i Transportföretagens yrkesprov

Svante Backfält från Nobelgymnasiet i Karlskoga, Alexander Bergkvist från Vansbro Utbildningscenter i Vansbro och Mats Fransson från Törnströmska Gymnasiet i Karlskrona, skrev Sverige-bäst på Transportföretagens yrkesprov. De skrev högsta poäng i sina respektive tävlingsgrenar maskinteknik, personbilsteknik och i lastbilsteknik av 1600 elever från hela landet. Grattis!
 IDS, OKQ8:s servicekoncept för den tunga yrkestrafiken i Sverige och Europa.

IDS satsar på HVO100 till den tunga yrkestrafiken

IDS, OKQ8:s servicekoncept för den tunga yrkestrafiken i Sverige och Europa, satsar nu stort på att kunna erbjuda Neste My Förnybar Diesel (HVO100) till lastbilar på allt fler stationer runt om i landet. Nu kompletteras de OKQ8-stationer som redan är väl anpassade för tung trafik med IDS:s kortläsare.
Trafikpolis Peter Ban förklarar för föraren att den sena inbetalningen av vägavgiften kommer att kosta 3 000 kronor.

Betalade vinjetten strax innan poliskontrollen

”I have paid, but slow internet”, svarar föraren när vi frågar varför han inte har betalat vägavgiften. Vilken otrolig tur föraren ändå har när betalningen väljer att synas exakt när han vinkas in för kontroll. Förklaringen går dock inte hem hos polisen som tar fram blocket och skriver ut en bot till föraren.
← Föregående 1 … 513 514 515 516 517 … 1 106 Nästa →
Senaste numret

27 JUNI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Livsfarliga mätfel – alkomätare visar grönt trots fylla
  2. Ekeri lämnar Markaryd – flyttar till Helsingborg
  3. En epok går i graven: Scania i ny global utvecklingsstruktur
  4. Snabbladdning blir strategisk fråga för tung trafik i globalt index
  5. Sveriges Åkeriföretag varnar för långa handläggningstider i Trix

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy