Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
   Första helelektriska lastbilen i testdrift hos MAN Inbound Logistics. Foto MAN.

MAN: ”Egen logistik med ellastbilar i framtiden”

MAN Truck & Bus vill minska sin egen logistik genom att öka användningen av ellastbilar för transporter av sina egna varor och fordon. Anbudet för framtida användning av batterielfordon på de första nästan 40 sträckorna har nu lanserats. Kontrakten ska tilldelas omgående för att möjliggöra seriedrift 2026.
Foto: Scania.

Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar

Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmotor, nya laddningslösningar och uppdaterad bakaxel, ger Scania bussoperatörer ett bra alternativ för elektrifiering av busstrafik även utanför stadskärnan.

Kämpigt för småföretagare inom transport

En ny lönsamhetsrapport med siffror från Ludvig&Co visar att omsättningen hos svenska småföretagare inom transport bromsade in med 1,4 procent under 2024. Lönsamheten minskade också med hela 27 procent. Det är betydligt sämre än riksgenomsnittet för alla småföretag där omsättningen sjönk med 0,5 procent samtidigt som lönsamheten ökade med 3,5 procent bland alla undersökta företag.
Här laddas en ellastbil på en av företagens laddstationer i Sollentuna.

Ny, tung laddstation i Ödeshög

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars fortsätter att satsa på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nu är två supersnabbladdare öppna på IDS i Ödeshög vid trafikplats Ödeshög längs E4. Med 39 laddstationer totalt är målsättningen med satsningen att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik.
Foto: Stefan Andersson

Månadens Nostalgibild: Blågula dragbilar och tankcontainers

Your Image Description
United Transport Tankcontainers, UTT, opererade i många år med tankcontainers för allt slags flytande gods. I nästa nummer av Proffs berättar vi mer om deras ekipage, under den återkommande vinjetten ”Månadens Nostalgibild”, skriven av en av Sveriges främsta fordonsexperter på det tunga området, Stefan Andersson.
Foto: Chalmers tekniska högskola | Britt-Marie Wilén

Chalmers: Betongen i undervattenstunnlar löses upp

När havsvatten tränger in i betongen i vägtunnlar bildas en biofilm som bryter ned betongen. Det orsakar höga kostnader och risk för skador om sten och betong släpper från tunneltaket. I en ny studie avslöjar ett Chalmerslett forskarlag mekanismerna bakom nedbrytningen, och dess oväntat snabba förlopp.
Befintlig personal har också kunnat vidareutbildas för att arbeta med batteriproduktionen. Foto: MAN Trucks.

MAN investerar halv miljard euro i batteriproduktion

MAN gör en storskalig investering i Nürnberg för egen batteriproduktion för ellastbilar och elbussar.
Illustration: Postnord

Postnord miljardinvesterar i ”hållbar terminal”

PostNord investerar 1,1 miljard kronor i en ny högteknologisk och hållbar terminal för paket- och pallhantering i småländska Vaggeryd, Jönköpings län. Terminalen kommer att kunna hantera 25 000 paket i timmen och får därmed högst kapacitet i Sverige.
PreZero lägger en stor order på 35 batterielektriska lastbilar från Volvo Lastvagnar, varav 24 Volvo FM Low Entry.

PreZero investerar i 42 eldrivna lastbilar

Återvinningsföretaget PreZero beställer 42 ellastbilar, varav de flesta kommer att hämta avfall och återvinningsmaterial i Stockholms södra och västra förorter från 2026. För att kunna ladda så många ellastbilar gör PreZero dessutom stora investeringar i laddteknik.

Regeringen höjer skrotningspremien till 25 000 kronor

För att påskynda omställningen till eldrivna fordon kommer regeringen inom kort att besluta om att höja skrotningspremien till 25 000 kronor. Förordningen ändras också så att personer som fått avslag på grund av vissa administrativa rutiner hos bilskrotningsfirmorna och leasingföretagen, som de sökande inte råder över, kan få sin ansökan omprövad.
← Föregående 1 … 26 27 28 29 30 … 1 104 Nästa →
Senaste numret

27 JUNI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Magnus bytte scenljus mot tunnelmörker
  2. Daimler Truck etablerar lokal produktion – i Afrika
  3. Franchisebaserade verkstadsbussar från Schmitz rullar ut
  4. Scania stärker greppet i Storbritannien – köper TruckEast
  5. Tullundantag för eldrivna lastbilar förlängs – IRU kräver fler åtgärder

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy