Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Vad som ligger bakom att Polen gått om Tyskland angående vägtransporter, återstår att analysera.

IRU – Polen större än Tyskland inom vägtransporter

En ny analys från IRU (International Road Transport Union) har belyst de senaste trenderna inom vägtransporter inom EU. Lastbilar är fortfarande dominerande och står för 77 procent av inlandsgodstransporterna i blocket. Mest överraskande är att Polen nu gått om Tyskland som ledande för godstransporter på väg.
 I sommar kommer Svevia att förbättra asfaltbeläggningen på cirka 55 kilometer väg inom Västerbotten. Foto: Patrick Trägårdh.

Svevia förbättrar vägarna i Västerbotten

Svevia ska på uppdrag av Trafikverket förbättra flera mil väg genom Västerbotten under den kommande sommaren. Totalt handlar det om cirka 55 kilometer väg som ska få en ökad standard.
Stenskott behöver adresseras snarast innan rutan spricker. Och ja - även lastbilar kan få reparationer på företag som exempelvis förekommer i TV:s reklam.

Nu är det ”stenskottssäsong”

Små stenar kan göra stor skada och det finns flera enkla sätt att anpassa körningen för att skydda bilen mot stenskott. Men drygt en femtedel av Sveriges bilförare gör inte det ändå. Det visar en ny undersökning som Demoskop har utfört på uppdrag av Gjensidige Försäkring.
Illustration: Mählers

Mählers introducerar ”Heavy Duty” sidoplogar

I samband med att miljöreglerna skärps och att uttaget av naturgrus måste minskas, sker numera sandning av landets vägar med krossat berg vilket enligt snöplogstillverkaren Mählers har medfört ett ökat slitage på åkarnas snöplogar. Som en lösning på detta, har Mählers tagit fram en serie ”Heavy Duty”, HD sidoplogar.
Foto: Dan Boman, Scania CV AB

80 000 ton senare – så gick LKAB:s satsning på eldriven lastbil

- Den går ju otroligt tyst jämfört med en diesel, och allra helst när man arbetar på sådana här uppförsbackar där man måste ligga på låga växlar. Den svarar ju på en gång på effekten, den har väldigt bra vridmoment, berättar Stig Hoffner, den mångårige LKAB-medarbetaren som fortfarande inte gått i pension. Eftersom ellastbilen är för rolig att köra helt enkelt!
”Det finns en hel del tvekan i rådet rörande incitament för nollutsläppsfordon varför det inte går att påskynda upptagandet av nollutsläppsfordon utan åtföljande operativa incitament”, säger IRU:s generaldirektör i EU, Raluca Marian.

EU stöder effektiviseringen av resan mot grönare transporter inom EU

Under gårdagens omröstning fattade EU-parlamentets plenarsammanträde ett historiskt beslut om att stödja effektiviseringen av att göra vägtransporter grönare genom översynen av direktivet om vikter och dimensioner.
Många elever på transportutbildningen vill stanna i branschen. På bilden: Mikaela Fungdal. Foto: Sara Arnald

Så tycker unga om transportbranschen

För att ta reda på vad landets blivande lastbilsförare förväntar sig av branschen har TYA genomfört en unik enkät med drygt 1 000 transportelever.
– Resultatet är oväntat positivt. Utmaningen blir att ta hand om det stora intresset och jobba för att unga ska vilja stanna i yrket, säger Lena Törnstrand på TYA.
Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande Sörmland och Jan Owe-Larsson (M), ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland. Foto: Aksel Örn Ekblom/Mälardalsrådet.

Mälardalsrådet effektiviserar och framtidssäkrar godstransporterna

Mälardalsrådet fortsätter sitt arbete med att effektivisera och framtidssäkra godstransporter så att godset kommer fram vid kriser och samhällsstörningar. Man satsar även på trimningsåtgärder och på att motverka flaskhalsar. Det är några av huvudfrågorna som politikerna i Mälardalsrådets temagrupp för Godstransporter har presenterat i en ny rapport.
Genrebild. Foto: Mikael Forslund, arkiv

Ja till fortsatt effektiva skogstransporter mellan Sverige och Finland

EU-parlamentets omröstning den 12 mars var en stor delseger för omställningen i Norden. Då röstade EU-parlamentet för fortsatt grön lastbilstrafik mellan Sverige och Finland, genom att tillåta tyngre - och därmed effektivare - transporter än vad som tillåts enligt normalregler inom EU. Typexempel är timmer- och tanktransporter. Det skriver Transportföretagen i ett pressmeddelande.
Foto: IVL Svenska Miljöinstitutet

Ny rapport visar: Flera klimatfördelar med att producera vätgas från biogas

Förnybar vätgas fyller en viktig roll för den gröna omställningen men tillgången är fortfarande begränsad. I ett forskningsprojekt har IVL Svenska Miljöinstitutet undersökt möjligheterna att producera vätgas från biogas vid reningsverk för att använda i stadsbussar lokalt i Luleå. Resultatet visar att det finns flera fördelar, både sett till kostnad och klimat.
← Föregående 1 … 204 205 206 207 208 … 1 132 Nästa →
Senaste numret

26 SEPTEMBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Olycksbussen underkänd två år i rad
  2. Världens första autonoma gräns- och tullpassage
  3. Kraftfullare åtgärder mot allvarligt färdskrivarfusk
  4. Farligt godskontroll slutade med sanktionsavgift – för otillåtet cabotage
  5. Postnord utses åter till Europas klimatledare

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.