Från 2024 konstrueras bilar så att deras positionsljus också tänder bakljusen. Detta efter en regeländring på EU-nivå som kom till efter den hårda kritiken mot släckta bakljus i trafiken. Detta har vi tidigare uppmärksammat.
Allt började för drygt tio år sedan då EU i ett försök att spara el krävde att alla nya bilar skulle kunna ställas in så att inte halvljuset och därmed inte heller bakljuset var på vid körning dagtid
– Det var ett allvarligt felsteg som nu rättas till, men fortfarande påverkar trafiken, säger Jacob Sidenvall, M Sverige.
Nya regler för typgodkända bilar i EU kommer även 2027. Då blir det krav på att alla positionsljus, så kallade Day Time Running Lights (DLR), också inkluderar bakljus.
Forskare på VTI har under hösten kommit med avgörande bevis på att släckta bakljus är farliga även när sikten är god. Bland annat blir det lättare att avgöra om ett fordon är i gång eller inte.
I ett experiment noterade Björn Lidestam, VTI, att förare ökade avståndet med nio centimeter till parkerade bilar som hade baklamporna tända.
– Det spelar stor roll för trafiksäkerheten. Släckta bakljus på en bil får den att se ut att vara parkerad och gör att andra håller mindre marginaler när de ska köra förbi, säger Jacob Sidenvall.
Studien visar också på en stor skillnad i uppfattning och utfall bland svenska bilister. 87 procent av de tillfrågade anser att tända bakljus i trafiken är säkrast även under dagtid. 76 procent anger att de själva brukar köra med tända bakljus även i dagsljus.
Samtidigt genomfördes fältstudier som visade att 82 procent av trafikanterna saknade tydligt påslagna bakljus.
– Det är en enorm skillnad mellan hur man uppfattar sig själv och hur det faktiskt ser ut i trafiken. Nästan alla stör sig på släckta bakljus, men väldigt många inser inte att de själva har glömt att slå på lyktorna. Det visar att problemet kommer att finnas med oss under lång tid, även om reglerna nu ändras, säger Jacob Sidenvall.
För att undvika släckta bakljus måste inställningen för lyktorna vridas till påslaget halvljus. Att lämna vredet eller knappen på auto kan kännas smidigt, men innebär i de flesta fallen att bakljusen förblir släckta under dagtid.
Det är så många bilar som har den här sortens funktion. För att komma åt problemet kommer det krävas återkommande informationskampanjer. Tio års bilproduktion med denna konstruktion innebär att bilarna är med oss under lång tid fram över, säger Jacob Sidenvall.
Han säger också att man behöver göra det till en rutin att slå på halvljuset varje gång man sätter sig bakom ratten för att bidra till tydligare trafiksituationer för sig och omgivningen. Här kan bilbranschen ta ett ansvar och informera sina kunder i butiker och verkstäder, det är de som träffar bilisterna regelbundet.


