VTI

Listar alla artiklar taggade med: VTI

Forskning om mikroplastpartiklar från däck kan leda till åtgärder

Forskningsområdet mikroplast från däck- och vägslitagepartiklar är stort och nytt och mycket kunskap saknas än trots flera nationella och internationella initiativ de senaste åren. VTI har på uppdrag av regeringen under 3,5 år forskat inom ett antal olika områden och bidragit till viktiga pusselbitar.

Linköpings självkörande bussar firar ett år

Det har nu gått ett år sedan två självkörande och eldrivna bussar började köra på campusområdet i Linköping. Trots ett år kantat av pandemi, har bussarna i forskningsprojektet “Ride the future” lyckats köra drygt 570 mil, vilket motsvarar hela sträckan Linköping-Madrid tur och retur. Nästa steg är att testa bussarna i stadsmiljö i Vallastaden.

Bättre framkomlighet med uppkopplade fordon

Uppkopplade fordon som får information från trafikljusen om växlingen mellan gult och grön kan öka framkomligheten i vägkorsningar visar ny forskning från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Varierande hastighetsbegränsningar utvärderas

Varierande hastighetsbegränsningar kommer att testas för att förbättra framkomligheten på en motorvägssträcka vid Södertälje. Forskare från VTI och Linköpings universitet (LiU) har deltagit i framtagandet av den styralgoritm som används och kommer att utvärdera effekterna.

Ny studie om effektivare transporter vid e-handel

E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka och det finns förutsättningar för effektivisering av transporterna den sista sträckan till kund. Nu startar en förstudie som ska utveckla logistiklösningar som kan göra dessa transporter mer energieffektiva.

VTI utvärderar blåljus som använts på prov

Polisen har i ett antal år använt så kallat identifieringsljus på prov med dispens från Transportstyrelsen, men nu närmar sig dispensen sitt slutdatum. VTI har därför fått i uppdrag från polisens nationella operativa avdelning, NOA, att göra en utvärdering av effekterna av identifieringsljuset.

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.

Sverigepremiär för självkörande fordon i Linköping

Det är Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping när den nya etappen av ”Ride the future”-projektet inleds. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.