Tunga elfordon ökar kraftigt i Sverige, och prognoser visar att tillväxten bara är i början. Foto: Driva. Tunga elfordon ökar kraftigt i Sverige, och prognoser visar att tillväxten bara är i början. Foto: Driva.

Ny rapport: Kraftig ökning av tunga elfordon i Sverige

Att el blivit ett populärt alternativ till fossila bränslen för personbilar är ingen nyhet. Men det som Drivas senaste rapport visar är att även elektrifieringen av de tunga lastbilarna och bussarna nu tagit fart på allvar. I en samlad och lättöverskådlig rapport byggd på statistik från flera officiella källor sammanställs nuläget, utvecklingen och framtidsutsikterna för tunga elfordon i Sverige.

don, ESett till det totala antalet tunga fordon på svenska vägar är andelen med eldrift fortfarande ganska liten. Men de nyregistreringar som görs varje år av tunga lastbilar och bussar vittnar ändå om en tydlig trend av att elektrifieringen accelererar.

Andelen nyregistrerade tunga lastbilar som drivs på el har ökat de senaste fem åren. 2020 var i princip ingen av de nyregistrerade tunga lastbilarna eldrivna. Hittills under 2025 har så många som 14 procent av alla nyregistreringar varit just tunga ellastbilar.

Samma trend ser Driva även bland bussarna. Där har andelen nyregistrerade elbussar ökat från 12,5 procent 2020 till 43,2 procent hittills under 2025. Den ökningen har också gjort att el seglat upp till att bli det näst vanligaste drivmedlet för bussar.

Enligt prognoser framtagna av myndigheten Trafikanalys finns det inga tecken på att elektrifieringen av tunga fordon kommer att avta, tvärtom. Den snabba ökning som skett de senaste fem åren är bara början på vad som väntas bli en mycket kraftigare uppgång för både tunga ellastbilar och elbussar. Antalet tunga ellastbilar förväntas öka med över 500 procent till 2028 och antalet elbussar med 135 procent.

Från att vara en näst intill obefintlig företeelse har de tunga elfordonen på allvar fått fäste i Sverige. Bara de senaste 5 åren har ökningen varit enorm för både tunga ellastbilar och elbussar. Ellastbilarna utgör fortfarande en väldigt liten del av det totala beståndet, men den förväntade ökningen de kommande åren kommer att cementera dem som ett givet inslag på svenska vägar.

För bussar, där utvecklingen kommit längre, är el redan det näst vanligaste drivmedlet vilket är en markant förändring jämfört med för bara några år sedan. Med andra ord är elektrifieringen verkligen något som sker här och nu, och det vi bevittnat hittills är bara början på en mycket större transformation.

Vill du ta del av hela rapporten från Driva finner du den här.