Scania och LKAB har intensifierat sitt samarbete för att elektrifiera tunga transporter i gruvdrift. Den nya tippbilen, med kapacitet att transportera stora laster på kurviga och lutande vägar under krävande gruvförhållanden, har utvecklats på Scanias modulära elektriska plattform.
Lastbilen levereras med ett batteripaket om 416 kWh och en elmotor på 400 kW vilket gör det möjligt att ersätta motsvarande dieseldrivna fordon. Tanken är att den inom kort ska hantera transporter av gråberg på en sträcka på cirka 5 kilometer med 250 meters höjdskillnad – fullt lastad uppgår totalvikten till 60 ton, varav 38 ton är last.
Erfarenheterna från Scania och LKAB:s tidigare erfarenheter med elektriska tippbilar, vilka varit i drift i Malmberget sedan 2022, ligger till grund för den nya satsningen. De tidigare bilarna – med totalvikt 49 ton – har transporterat restprodukter från gruvverksamheten och visat att eldrivna fordon kan fungera i tuff terräng, kalla temperaturer och under en gruvdrifts villkor.
Den senaste lastbilen bygger vidare på denna kunskap och representerar ett steg mot att klara gruvtransporter av tyngre gods med utsläppsfria lösningar.
Genom att byta diesel mot el för transporter i gruvan syftar LKAB till att minska sina utsläpp och samtidigt bibehålla produktivitet och stabil drift. Den nya tippbilen förväntas bidra till betydande CO₂-minskningar vid gråbergshantering – något som bedöms ha stor effekt med tanke på att LKAB hanterar flera miljoner ton material årligen.
Samarbetet mellan Scania och LKAB illustrerar hur industrin kan anpassa sig till nya krav på hållbarhet och operativ effektivitet under krävande förhållanden.


