Under november har Eklunds Åkeri börjat köra det nya eldrivna ekipaget som har tagits fram av Scania. Bilen är verksam i södra Norrbotten och norra Västerbotten, ett område som är präglat av längre transportavstånd, glest utbyggd laddinfrastruktur och ett utmanande klimat under en större del av året, jämfört med de södra delarna av Sverige.
Omställningen till elektrifiering ställer krav på att hitta nya vägar och se olika lösningar.
– Det kommer därför bli extra intressant att följa den här elrundvirkesbilen som ger oss möjlighet att undersöka förutsättningarna för elektrifierade skogstransporter under mer komplexa förhållanden. Vår förhoppning är att det ska ge oss bra insikter om hur elektrifiering kan bidra till att göra skogsbrukets transporter fossilfria, säger Anna Ahlin, teknikspecialist, Sveaskog.
För att kunna testa fordonet i en mer utmanande miljö har en mobil laddenhet placerats strategiskt i området så att bilen kan åka dit för att göra en mindre stödladdning mellan längre sträckor. Den så kallade MESS:en, Mobile Energy Storage System, drivs på biodiesel.
Sveaskog ser att det finns ett intresse bland deras kunder att få till hela kedjan med fossilfrihet från skog till kund. Det är främst virkestransporter och skogsmaskiner som står för en stor del av utsläppen.
– Att vi nu har möjlighet att börja erbjuda fossilfria transporter är ett viktigt steg i utvecklingen att uppnå en fossilfri kedja, säger Henrik Engman, kundansvarig Sveaskog.

En mobil laddenhet placerats strategiskt i området. Foto: MESS.


