DAF:s nya generation eldrivna lastbilar i serierna XD och XF har utsetts till International Truck of the Year 2026, en titel som varje år tilldelas det fordon som bedöms ha gjort störst avtryck på transporteffektiviteten under de senaste tolv månaderna.
Juryn består av 23 europeiska fordonsjournalister och utmärkelsen omfattar en helhetsbedömning av teknisk innovation, komfort, säkerhet, körbarhet, energieffektivitet, miljöprestanda och totala ägandekostnader. Det här är den tredje gången på fem år som DAF:s nyare generationer uppmärksammas.
Juryn lyfte särskilt fram den energieffektiva drivlinan, den tekniska arkitekturen och den långa räckvidden hos de eldrivna modellerna. Bilarna drivs av PACCAR:s elmotorer EX-D1 och EX-D2 med effekter mellan 170 och 350 kW, och kan utrustas med modulära batteripaket från 210 till 525 kWh.
Detta ger, enligt uppgifter från juryn och DAF, utsläppsfria körsträckor på över 500 kilometer på en laddning och, med optimerad laddningsplanering, upp till 1 000 kilometer per dag. Både 4×2- och 6×2-konfigurationer finns tillgängliga för såväl fjärrtrafik som stads- och regionaldistribution.
Fordonens utformning har tagits fram med fokus på sikt, säkerhet och energieffektivitet. Låg hyttplacering, stora fönsterytor, aerodynamik och digitala kamerasystem bidrar till god körbarhet i både tätort och på längre sträckor.
LFP-batteriteknik, viktfördelning och det modulära konceptet anses dessutom ge transportföretag större flexibilitet vid val av konfigurationer och användningsområden.
DAF Trucks N.V., som ingår i PACCAR-koncernen, fortsätter att utveckla tunga och medeltunga fordon samt tjänster kopplade till finansiering, service och reservdelar.


