Helelektriska eIntouro är lämplig inte bara för skolbussar, intercity- eller arbetstransporter utan även för långa och korta resor. Inom dessa tillämpningsområden kan e-mobilitet redan implementeras ekonomiskt och bekvämt för passagerare.
I framtiden kommer eIntouro också att dra direkt nytta av utvecklingen av Daimler Buses egen publika laddningsinfrastruktur. Busstillverkaren annonserade nyligen att man kommer att installera laddstationer på turistintensiva platser i Europa för att möjliggöra användning av elbussar även för avlägsna resmål.
Fordonet är redan tillgängligt för beställning från och med våren 2025. De första kundfordonen förväntas levereras under andra halvåret 2026.
eIntouro har under de senaste månaderna bevisat sina egenskaper i vintertester under extremt kalla förhållanden vid polcirkeln och i det lika utmanande sommartestet i Spanien vid temperaturer över 45 grader.
Daimler Buses planerar att ha batterielektriska turistbussar i sin portfölj i slutet av decenniet. I nästa steg ska bränslecellsbussar sedan gå in i serieproduktion. Det handlar om att leverera rätt produkter vid rätt tidpunkt när infrastrukturen är redo.
eIntouro är baserad på den välkända dieseldrivna höggolvsbussen Mercedes-Benz Intouro, men är i stället utrustad med batterielektrisk drift. Två längder finns tillgängliga: eIntouro på 12,18 meter och eIntouro M på 13,09 meter. Sittplatser från 50 till maximalt 63 finns tillgängliga.