Som Proffs tidigare har skrivit om, har regeringen beslutat om nya krav för vinterdäck på tunga fordon. Från den 1 november 2025 gäller att vinterdäck eller likvärdig utrustning måste användas mellan den 10 november och den 10 april. Under samma period införs också ett särskilt krav på viktfördelning för tunga lastbilar med två axlar, varav en är drivande, när de körs med tillkopplade släp.
Sveriges Åkeriföretag välkomnar beslutet och ser tydligare regler som ett steg mot ökad trafiksäkerhet.
– Svensk åkerinäring välkomnar de nya kraven på vinterdäck för tunga fordon. Det kan förbättra trafiksäkerheten och skapar dessutom större tydlighet kring vilka regler som gäller för den som utför vägtransporter i Sverige vintertid. Samtidigt är det viktigt att arbetet med åtgärder för att möjliggöra en förbättrad vinterväghållning och mer verkningsfull förebyggande snöröjning och halkbekämpning fortsätter, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag.
Förbundet framhåller också vikten av att reglerna följs av alla aktörer på vägarna.
– När nu tydligare regler har kommit på plats är det viktigt att efterlevnaden säkerställs. Vi föreslår bland annat att Tullen nu ges möjlighet att kontrollera vinterdäck redan vid landets gränser, säger Oscar Hyléen.
Med de nya kraven hoppas regeringen skapa bättre förutsättningar för säkra vintertransporter, samtidigt som branschen pekar på behovet av effektiv tillsyn och fortsatt satsning på vinterväghållning.
Fakta: Nya vinterdäckregler 2025
-
Tunga fordon:
Vinterdäck krävs 10 november – 10 april (tidigare endast vid vinterväglag, nu krav oavsett väglag) -
Lätta fordon:
Vinterdäck krävs vid vinterväglag 10 november – 10 april (tidigare 1 december – 31 mars) -
Snökedjor:
Inget krav (förslaget om kedjor har tagits bort) -
Byte till sommardäck:
Skiftesperiod på 30 dagar (tidigare 15 dagar)