När klimatbonusen slopades i november 2022 motiverades det med att elbilar inte längre behövde subventioneras eftersom kostnaden ansågs jämförbar med bensin- och dieselbilar.
Det stämmer inte enligt M Sverige vilket statens subventioner av förmåns-elbilar med miljarder varje år genom ett schablonavdrag på upp till 350 000 kronor tydligt visar.
– Omställningen stannade av när de privata köparna lämnades utan stöd. Tre år senare försöker regeringen återuppliva ett stöd med hjälp av EU-pengar, men det riskerar att inte bli bättre än ambitionen, halvhjärtat, säger Carl-Erik Stjernvall.
En förutsättning för att få del av EU:s sociala klimatfond är att stödet måste riktas till särskilda grupper. Därför föreslår Naturvårdsverket att endast vissa kommuner, främst gles- och landsbygdskommuner med begränsad kollektivtrafik, ska omfattas.
Dessutom måste sökanden tjäna under 80 procent av medelinkomsten och får inte tidigare ha ägt en elbil.
– Bara drygt en fjärdedel av Sveriges 10,6 miljoner invånare bor i de kommuner som omfattas och ännu färre uppfyller inkomstkravet. Det är långt ifrån självklart att de som träffas av stödet är de som borde ge sig in i exempelvis privatleasing av en ny elbil, vilket ofta är ett dyrt bilägande, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det beror på att olika konsumentgrupper köper olika typer av bilar. Varken samhället eller myndigheter bör uppmuntra till konsumtion eller belåning på det sätt det kan upplevas för den som kan ta del av stödet med uppfattningen att det skulle vara riktat just till dem och därför ses som en möjlighet, skriver M Sverige.
Precis som med skrotningspremien riskerar de snäva och krångliga villkoren dessutom göra stödet omöjligt att nyttja.
– Samtidigt missar man att ge den sista knuffen till de hushåll som faktiskt står i begrepp att köpa en bil och som skulle kunna välja el i stället för bensin eller diesel, säger Carl-Erik Stjernvall.
Hur det ser ut med klimatpremier för tunga fordon, kan ni ta del av här.