Sicharge Flex vinner mark. Foto: Siemens. Sicharge Flex vinner mark. Foto: Siemens.

Nästa generations laddning för elfordon i megawatt-eran

Siemens tillkännagav i oktober lanseringen av produktfamiljen SICHARGE FLEX, nästa generations distribuerade laddningssystem för elfordon (EV), utformat för att vara flexibelt, tillförlitligt och ekonomiskt – anpassningsbart för en mängd olika användningsområden.

Sicharge Flex är utformat med modularitet, skalbarhet och mångsidig anpassningsförmåga och visar Siemens engagemang för att leda utvecklingen inom smart infrastruktur och den globala övergången till elektrisk mobilitet.

I takt med att efterfrågan på robust och effektiv laddinfrastruktur för elfordon fortsätter att öka framstår Sicharge Flex som ett anpassningsbart svar inom olika användningsområden vare sig det gäller en fordonsflotta och depåer eller laddning på väg.

Till skillnad från rigida laddningssystem med ett enda syfte erbjuder Sicharge Flex en dynamisk och anpassningsbar strategi som säkerställer optimal prestanda och investeringsskydd för flottoperatörer och företag.

Sicharge Flex menar att man sätter nya riktmärken för teknisk prestanda och driftsflexibilitet. Kärnan är ett nytt helt dynamiskt strömfördelningssystem som intelligent fördelar ström över flera laddpunkter baserat på fordonsbehov i realtid. Det innebär att alla strömgrupper är kopplade till alla uttag i alla konfigurationer och levererar rätt ström till rätt uttag vid rätt tidpunkt.

Systemet erbjuder ett brett effektområde från 480 kW till över 1,68 megawatt, vilket gör att laddpunkterna kan leverera ström i steg om 80/120 kW. Som ett resultat säkerställer det optimal och effektiv strömförsörjning exakt där den behövs.

Stöd för både CCS– och MCS-laddningsstandarder gör det möjligt att installera upp till 4 MCS-laddningspunkter med ett enda system. Sicharge Flex levererar upp till 1 500 A laddningsström genom sin MCS-dispenser vilket möjliggör snabb laddning även för de största elfordonen som tunga lastbilar samt elektriska stads- och långfärdsbussar.

Systemet har också en ledande effekttäthet vilket möjliggör laddning med hög kapacitet inom ett anmärkningsvärt kompakt format (upp till 656 kW/m2). Kombinerat med kylsystemet front-in front-out, vilket möjliggör väggplacering, erbjuder det en avgörande fördel för miljöer med begränsat utrymme.

Dessutom har systemet flexibiliteten att stödja dispensrar placerade upp till 300 meter från det centrala elskåpet. Dessa dispensrar kan också golvmonteras med ett minimalt format (0,1 m2 för CCS och 0,2 m2 för MCS), väggmonteras eller monteras i flera andra olika alternativ för att flexibelt passa alla platser.

Redan innan den officiella lanseringen väckte Sicharge Flex intresse och engagemang från viktiga aktörer i branschen vilket understryker marknadens förtroende för Siemens teknik.

OMV, en ledande laddningsstationsoperatör (CPO) och mobilitetstjänsteleverantör (MSP) baserad i Wien, Österrike, som driver ett nätverk i Österrike, Tjeckien, Rumänien, Slovakien och Ungern, har redan lagt en beställning på Sicharge Flex-systemet.

Anläggningen i Kufstein, Österrike som förbinder Tyskland och Italien, kommer att utformas för att betjäna personbilar samt ellastbilar och elbussar. Kufstein har redan en befintlig bensinstation vilket bekräftar anläggningens utmärkta läge och tillgänglighet för långdistans- och regional trafik.

I den första fasen kommer sex laddningsstationer att installeras, med en planerad utökning till tio laddningsstationer efter nätförstärkning av den lokala distributionssystemoperatören (DSO).

Sicharge Flex sätter nya riktmärken inom elektrifiering. Foto: Siemens.
Sicharge Flex sätter nya riktmärken inom elektrifiering. Foto: Siemens.

Om artikeln

Publicerad: 2025-10-27 11:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Elbuss Elektrifiering Ellasbil Laddinfrastruktur Laddstation Megawattladdare SICHARGE FLEX Siemens