Vart tar alla begagnade elbilsbatterier vägen? Det vill Mobility Sweden och Bilimportørens Landsforening råda bot på. Foto: Mobility Sweden. Vart tar alla begagnade elbilsbatterier vägen? Det vill Mobility Sweden och Bilimportørens Landsforening råda bot på. Foto: Mobility Sweden.

Nordisk kraftsamling för hållbar batteriåtervinning

Sverige och Norge i gemensam satsning på framtidens elfordonsbatterier. Nytt avtal mellan fordonsbranschens organisationer ska möta nya EU-krav. Men vad händer med batterierna när de inte längre klarar att driva ett fordon?

Sedan en tid tillbaka har allt fler begagnade elbilsbatterier hamnat i fokus. Inte minst när sådana har transporterats från Norge genom Sverige vidare till Baltikum i fordon utan rätt skyltning, bristfällig lastsäkring, icke ADR-utbildade förare som saknar utrustning samt felskyltade bilar.

Dessa fordon med sin potentiellt farliga last har sedan, utan att deklarerats som farligt gods dessutom hamnat på våra färjor.

Efter att Proffs genom Kustbevakningen uppmärksammat dessa transporter, har de ”försvunnit” och frågan som bör ställas är – vart tog de vägen?

Då kan initiativet med samarbetet mellan Mobility Sweden och norska Bilimportørenes Landsforening vara ett stort steg i rätt riktning.

För att möta de kommande kraven i EU:s nya batteriförordning ingår Mobility Sweden och norska Bilimportørenes Landsforening ett strategiskt samarbete. Genom dotterbolagen svenska FoRetur och norska Autoretur Battery Recycling ska de bygga ett effektivt, koordinerat retursystem för elfordonsbatterier, anpassat för framtidens krav.

Samarbetet innebär att FoRetur och Autoretur Battery Recycling startar parallella anbudsprocesser för behandlingsaktörer mellan länderna redan i augusti.

Tillsammans kommer FoRetur och Autoretur Battery Recycling att ha flera strategiska mål:
Dela erfarenheter och arbetsmetoder
Lägga grunden för en cirkulär och hållbar batteriekonomi
Dra nytta av stordriftsfördelar och uppnå största möjliga miljönytta och effektiv resursanvändning
Samarbeta med myndigheterna för så enhetliga krav och rapporteringssystem som möjligt

Samarbetet har etablerats för att ta itu med en av de viktigaste hållbarhetsutmaningarna för bilindustrin.
– Framtidens fordonsbransch kommer i stor utsträckning att vara eldriven och det är avgörande att vi lyckas etablera en effektiv och cirkulär batteriekonomi, säger Anna Henstedt, ansvarig för återvinningsfrågor hos Mobility Sweden och vd för FoRetur AB.

Ambitionen är att säkerställa både miljöfördelar för samhället och konkurrenskraft för fordonsbranschen.
– Genom att samarbeta kan vi bygga ett system som är robust och hållbart på lång sikt, säger Erik Andresen, vd på Norges Bilimportørenes Landsforening.

EU:s batteriförordning och nya föreskrifter som träder i kraft 2026, skärper kraven på tillverkare, importörer, bildemonterings- och återvinningsföretag i hela EU. Med det nya samarbetet tar parterna ledningen i att utveckla en gemensam nordisk modell för hur batteriförordningen ska implementeras.
Mobility Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

Genom dotterbolaget FoRetur ansvarar Mobility Sweden för insamling och återvinning av elfordonsbatterier i Sverige. Bilimportørenes Landsforening (BIL) är en norsk branschförening för tillverkare och importörer av personbilar, skåpbilar, lastbilar och bussar. Medlemmarna omfattas i Norge av olika former av utökat producentansvar, bland annat för uttjänta fordon och elfordonsbatterier som säljs eller används på den norska marknaden.

Sverige har nästan 6 miljoner fordon i trafik varav ca 800 000 är laddbara fordon. I Norge finns 2,9 miljoner varav 1,1 miljoner är laddbara.
Gradvis kommer fordonen att nå slutet av sin livslängd och deras batterier kommer att tas omhand.