Precis som sin föregångare bygger det nya styrsystemet på separata hydrauliska och elektriska kraftkällor. Resultatet är en finjusterbar och exakt styrning som ger maximal kontroll – oavsett last eller hastighet.
Det nya styrsystemet levererar ett ännu mer exakt styrmoment, vilket ger föraren bättre kontroll i alla körsituationer särskilt vid motorvägshastigheter. Den förbättrade stabiliteten i körfältet och den mer följsamma responsen bidrar till en säkrare och mer avslappnad körupplevelse.
Efter en sväng återgår ratten automatiskt till mittläget vilket minskar förarens arbetsbelastning särskilt i tät stads- och distributionstrafik. Ett nytt, glappfritt mittläge ger dessutom en mer direkt och kontrollerad styrkänsla.
Systemet anpassar automatiskt styrhjälpen beroende på hastighet och körsituation från precisionsmanövrering i låg fart till stabil hantering i högre hastigheter. I låga hastigheter underlättas styrningen av kombinationen av hydraulisk och elektrisk styrhjälp.
Buffertbatteriet har tagits bort vilket ger färre komponenter att underhålla och batteribytet vart tredje år försvinner. Den lägre vikten är positiv för bränsleförbrukningen.