”Detta blir en betydande affär för Scania då den kompletterar fordonsproduktionen och genererar intäkter med attraktiva marginaler”, säger Jonas Hernlund. Foto: Scania. ”Detta blir en betydande affär för Scania då den kompletterar fordonsproduktionen och genererar intäkter med attraktiva marginaler”, säger Jonas Hernlund. Foto: Scania.

Flygande start för Scanias energi- och infrastruktursektor

Erinion, Scanias nybildade företag med fokus på avancerad laddning för batteridrivna elfordon, har snabbt tagit fart. ”Efterfrågan är stark och inom det första verksamhetsåret är intäkterna på väg att tiodubblas”, säger Jonas Hernlund, chef för energi- och infrastruktursektorn på Scania.

Tunga transporter handlar inte längre bara om fordon. I takt med att elektrifieringen tar fart blir energi och infrastruktur en alltmer viktig del av affärsmodellen för operatörer och åkerier.

Därför gör Scania betydande investeringar för att utveckla nya affärsmöjligheter inom detta område med Energi och Infrastruktur som ett av tre strategiska affärsområden inom Ventures and New Business (VNB) på Scania.

Scania erbjuder prisvärd, tillgänglig och grön el.
– Att upprätthålla Scanias löfte om oöverträffad total driftsekonomi i en batterielektrisk värld innebär att erbjuda lösningar som säkerställer tillgång till prisvärd, tillgänglig och grön el, säger Jonas Hernlund, chef för energi och infrastruktur.

För att uppnå den ambitionen bygger affärsområdet redan en stark portfölj av satsningar helt i linje med Ventures and New Business-strategin på Scania att bygga och investera i områden som erbjuder lösningar för dagens och morgondagens utmaningar.

Ett av portföljbolagen som byggts upp från grunden på Scania är Erinion, ett företag som fokuserar på att leverera kompletta laddningslösningar för depåer, inklusive hårdvara, mjukvara, tjänster och finansiering. Intresset bland åkerier växer eftersom depålösningar kan täcka upp till 85 procent av en flottas energibehov på plats.

Sedan lanseringen på sju europeiska marknader har Erinion vuxit snabbt drivet av stark efterfrågan.
– Inom det första verksamhetsåret är intäkterna på väg att tiodubblas, säger Hernlund.

Genom Erinion erbjuder Scania nu allt från energibehovsanalys och design av depåsystem till service, drift och support för att säkerställa driftsäkerhet.
– Det inkluderar hårdvara som laddare, solpaneler och energilagring såväl som smart programvara och styrsystem, säger Hernlund.

Den nyligen invigda tunga laddstationen i Oskarshamn är ett utmärkt exempel på hur en komplett lösning kan se ut enligt Hernlund. Erinion designade och byggde laddningsstationen och driver den nu.

Den driver eldriften vid ett av Scanias viktigaste logistiknav och inkluderar batterilagring för att optimera energianvändningen och minska påverkan på elnätet. Halvoffentlig åtkomst gör det möjligt för externa förare att ladda som medlemmar vilket ökar utnyttjandet och stöder övergången till elektriska transporter.

Andra satsningar i Scanias energi- och infrastrukturportfölj inkluderar teknikpionjärer inom hårdvaruteknik och mjukvaruplattformar som ännu inte har offentliggjorts samt det nyligen förvärvade Northvolt Systems Industrial som utvecklar och tillverkar batterisystem för tung industri och terrängfordon.

Hernlund ser en ljus framtid för Scanias energi- och infrastrukturportfölj. Om bara några år kommer Erinion att ha vuxit till Europas ledande leverantör av depåladdning och Scania kommer att ha breddat sitt omfång inom områden som programvara för energioptimering.
– Jag tror att vi också kommer att ha ett komplett mikronätserbjudande på plats vilket ger Scanias kunder möjlighet att bli självförsörjande på energi och uppnå ännu bättre total ägandekostnad, säger han.

Ett mikronät är ett småskaligt elnät som kan utformas för specifika användare exempelvis ett åkeri. Det kan fungera oberoende av det huvudsakliga elnätet och använda lokala energikällor som sol- eller vindkraft för att generera elektricitet. Ett mikronät inkluderar ofta ett batterilagringssystem, vilket gör att överskottsenergi kan lagras och användas när produktionen är låg eller efterfrågan är hög vilket hjälper till att balansera utbudet, minska nätberoendet och säkerställa tillförlitlig ström för laddning.

Jonas Hernlund summerar.
– Sammanfattningsvis kommer detta att bli en betydande affär för Scania. Den kompletterar fordonsproduktionen och genererar betydande intäkter med attraktiva marginaler, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-14 09:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Erinion Grön El Jonas Hernlund Laddinfrastruktur Mikronät Scania