Tullundantag för eldrivna lastbilar förlängs – IRU kräver fler åtgärder

IRU välkomnar Europeiska kommissionens förslag att förlänga vägtullsbefrielserna för utsläppsfria tunga fordon, inklusive lastbilar och bussar, för att bidra till att uppmuntra deras marknadsintroduktion.

Kommissionens förslag förlänger det nuvarande undantaget från vägtullar och användaravgifter för utsläppsfria tunga fordon från den 31 december 2025 till den 30 juni 2031.

Åtgärden, som tillkännagavs i den industriella handlingsplanen för den europeiska bilsektorn, syftar till att stödja konkurrenskraften hos hållbara vägtransporter för att bidra till att öka marknadsupptaget av utsläppsfria fordon och anpassa sig till EU:s CO₂-utsläppsstandarder, som syftar till en minskning av utsläppen från nya tunga fordon med 43 procent till 2030.

– Att förlänga vägtullsbefrielserna är en välbehövlig signal om stöd för tidiga aktörer som investerar i utsläppsfria fordon. Det erkänner det faktum att incitament, inte påföljder, är det som verkligen påskyndar minskade koldioxidutsläpp inom kommersiell vägtransport, säger IRU:s EU-direktör för påverkansarbete, Raluca Marian.

– IRU uppmanar dock EU:s beslutsfattare att åtgärda viktiga brister i det bredare Eurovinjett-ramverket för att säkerställa en rättvis och effektiv övergång till utsläppssnåla och utsläppsfria vägtransporter, tillägger hon.

IRU betonar behovet av omedelbara åtgärder inom följande nyckelområden:

  • Inklusive andra koldioxidsnåla bränslen: Fordon som drivs av alternativa flytande och gasformiga bränslen, såsom e-bränslen, koldioxidneutrala bränslen, biobränslen och biobränsleblandningar, bör också dra nytta av betydande vägtullsänkningar för att stödja omedelbar minskning av koldioxidutsläppen inom transporter genom införandet av rena bränslen.
  • Öronmärkning av koldioxidrelaterade intäkter: En tillfällig, obligatorisk fördelning av alla koldioxidrelaterade vägtullsintäkter för att stödja den kommersiella vägtransportsektorns minskade koldioxidutsläpp är avgörande.
  • Undvika dubbelbeskattning: Det nuvarande ramverket tillåter medlemsstaterna att införa flera koldioxidrelaterade avgifter (t.ex. avgifter för avgiftsvariationer och externa kostnader), vilket riskerar att överbelasta operatörerna och undergräva investeringar i ren teknik.

– I detta kritiska skede, när sektorn måste öka sina investeringar i utsläppsfria fordon, som fortfarande är betydligt dyrare, är en tillfällig öronmärkning av koldioxidrelaterade vägtullsintäkter för att stödja denna övergång avgörande, påpekar Raluca Marian.

Utan detta kommer många aktörer att få det svårt. Dessutom måste Eurovinjett-ramverket gå längre genom att erkänna bidraget från koldioxidsnåla bränslen som redan minskar koldioxidutsläppen. En inkluderande och balanserad strategi är det enda sättet att säkerställa en rättvis och effektiv grön omställning.

Förslaget kommer nu att granskas av Europaparlamentet och rådet enligt det ordinarie lagstiftningsförfarandet.

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-04 10:42
Kategori: Nyheter
Taggar: EU-förslag Grön Omställning IRU Utsläppsfria Fordon vägtullar