Den paneuropeiska demonstrationen Tour d’Europe har avslutats efter att ha genomfört ett praktiskt test av förnybara drivmedel i stor skala. Under tre månader färdades 11 bilar och 5 lastbilar sammanlagt 77 500 kilometer genom 16 länder.
Syftet var att visa hur förnybara bränslen fungerar i verklig trafik och hur de kan bidra till att minska utsläppen från vägtransporter. Totalt kördes 84 procent av sträckan på 100 procent förnybart bränsle, vilket resulterade i en genomsnittlig växthusgasminskning på 67 procent.
Bland deltagarna fanns 26 företag och organisationer från hela fordons- och drivmedelssektorn. Iveco medverkade med gasdrivna lastbilar som kördes på BioLNG, ett flytande biogasbränsle. Samtliga tankningar och utsläppsdata verifierades med hjälp av ett digitalt verktyg, så kallad Digital Fuel Twin, och analyserades av Tekniska universitetet i Darmstadt samt Karlsruhes tekniska institut.
I rapporten som sammanställts framgår att faktiska utsläppsminskningar på upp till 77 procent är möjliga med dagens teknik och infrastruktur.
Demonstrationen avslutades i Bryssel med aktiviteter i Europaparlamentet och på Autoworld-museet, där beslutsfattare och branschaktörer diskuterade hur förnybara drivmedel kan integreras i den framtida transportpolitiken. Resultaten visar att sådana bränslen redan idag utgör ett praktiskt och tillgängligt komplement till elektrifiering och vätgaslösningar, särskilt i sektorer där elektrifiering är tekniskt eller ekonomiskt utmanande.
Tour d’Europe lyfter därmed fram vikten av en teknikneutral strategi i omställningen till fossilfri vägtrafik – där flera lösningar samverkar snarare än konkurrerar.