Olaga yrkesmässig trafik florerar inte endast inom godstransporter. Även taxi, som framför oersättligt gods, delar problemen med osund konkurrens med godstransporterna och de låga straffsatserna som inte verkar avskräcka.
Svenska Taxiförbundet ser positivt på att regeringen arbetar vidare med skärpta straff, säger Lennart Kalderén, ordförande.
– Vi föreslår dock att regeringen tar med vår hemställan om skärpta straff för olaga respektive otillåten taxitrafik i det fortsatta arbetet, säger han.
I dag kan bara den som utför en otillåten persontransport dömas till ansvar för otillåten taxitrafik och får då enbart dagsböter vilka i de flesta fall blir låga belopp.
Förbundet vill att även den som förmedlar eller på annat sätt medverkar till att en olaga eller en otillåten persontransport utförs ska kunna dömas för medhjälp till olaga eller otillåten taxitrafik, samt att ansvar även ska gälla den som för egen eller annans räkning beställer en sådan transport.
Detta kallar vi inom godstransporter beställaransvar.
– Ska vi på allvar få bukt med problemet som exempelvis ”svarttaxi” utgör, bör straffskalans bötesbelopp höjas väsentligt samt inkludera fängelse även för otillåten taxitrafik om överträdelsen anses grov. Den svarta marknaden breder ut sig och hotar det seriösa företagandet vilket drabbar allmänhetens tillgång till riktig taxi, säger Lennart Kalderén.
Svenska Taxiförbundets hemställan gällande ändring i Taxitrafiklagen (2012:211) 5 kap 1 och 2 §§ gällande utökat straffansvar olaga samt otillåten taxitrafik lämnades till regeringen den 15 april 2024.