Under förmiddagen togs ämnet upp i en interpellationsdebatt.
Morell menar att Transportstyrelsen har utvecklat en egen praxis som lett till rättsosäkra körkortsåterkallelser på felaktiga grunder. Han lyfter även följdeffekter som minskad vårdsökning och oro bland blodgivare.
Utöver PEth-frågan nämner han tidigare överträdelser, som han anser visar på ett mönster av felaktig myndighetsutövning.
Ministern försvarar dock Transportstyrelsens agerande. Enligt Carlson har myndigheten lyssnat på kritiken och beslutat att se över sin tillämpning i väntan på nya föreskrifter om alkohol- och droganvändning. Han poängterar också att det handlar om cirka 40 körkort som återkallades under 2024 enbart på grund av förhöjda PEth-värden utan kompletterande information.
Carlson understryker att han har fortsatt förtroende för generaldirektören.
Thomas Morell menar dock att det handlar om betydligt fler än 40 personer som drabbats av myndighetens agerande, något som Andreas Carlson hävdar inte stämmer.
Morell poängterar att ett viktigt mål inför framtiden är att ”komma bort från Transportstyrelsens låtsaspoliser”.
– Det sitter tjänstemän på Transportstyrelsen och agerar som poliser. De anser att människor inte ska ha sina körkort trots att man inte har begått något brott. Man tycker att de har ett missbruksproblem, baserat på två PEth-tester – i vissa fall har det bara varit ett.
Thomas Morell menar att det behövs fler poliser som kan agera ute på vägen och därmed ta bort förare som kör påverkade.
– Riktiga poliser som kan läsa lagstiftningen och som faktiskt förstår vad som står däri och inte leker med lagstiftningen som man gör på Transportstyrelsen.
Vidare förklarar Morell att det är en naiv tanke att tro att man blir av med rattfyllerister genom att dra in körkort på grund av höga PEth-värden.
– Det är en akademisk kullerbytta av rang.
– Man tror att man kommer åt det som är ett allvarligt bekymmer ute i trafiken genom att agera utifrån skrivbordskontroller.
Andreas Carlson understryker vikten av etablerade mätmetoder av rättssäkerhetsskäl och att han därför ser positivt på att Transportstyrelsen nu gör en regelöversyn.
– De nya reglerna kommer att förtydliga när en förare är medicinskt olämplig för körkort. Och myndighetens bedömning är att en regeländring kommer att innebära färre körkortsåterkallelser inom det här området. Det är förstås ett arbete som regeringen följer noggrant.
Thomas Morell återkommer till medborgarnas oro för att söka sig till vården. Han pekar också särskilt på risken för att personer inte längre är villiga att bli blodgivare.
– Blodcentralerna rapporterar om att folk inte längre vill lämna blod, säger han och poängterar att Transportstyrelsens agerande har fått konsekvenser även för sjukvården.
Andreas Carlson vidhåller det positiva med att myndigheten har tagit allmänhetens oro på allvar.
– Och att man kan lita på myndighetens arbete så att man vågar söka sig till vården om det så att man är i behov av det.
Han säger också avslutningsvis att det är möjligt att få sin sak prövad på nytt i det fall man har blivit av med körkortet på grund av förhöjda PEth-värden.