Elektriska lastbilar närmar sig kommersiellt genombrott

Batteridrivna lastbilar ses som en avgörande del i omställningen till lågt eller inget utsläpp inom godstransporter. Deras potential att avsevärt minska driftsutsläpp gör dem till en övertygande lösning, men implementeringen måste baseras på en tydlig och omfattande förståelse för den totala ägandekostnaden (TCO). Detta inkluderar inte bara det initiala inköpspriset, utan även långsiktiga kostnader, skriver DSV i sitt månadsbrev.

Vid utvärdering av framtida teknik med lågt eller inget utsläpp måste tre viktiga kriterier beaktas: bränsle- eller energikostnad, fordonskostnad samt utnyttjandepotential (såsom räckvidd och lastkapacitet).

Batterieldrivna lastbilar leder redan när det kommer till driftskostnader och i takt med att batteritekniken fortsätter att förbättras vad gäller energitäthet, säkerhet och pris, förväntas de komma ikapp och, så småningom, konkurrera även vad gäller fordonskostnad och utnyttjandegrad.

Trots dessa framsteg är batterieldrivna lastbilar ännu inte kostnadseffektiva i alla användningsområden.

Begränsad räckvidd, högre initiala kostnader och brister i laddinfrastrukturen utgör fortfarande hinder, särskilt vid fjärrtransporter eller vid hög lastkapacitet.

I dessa sammanhang erbjuds alternativa bränslen med låga eller obefintliga utsläpp, såsom biogas och HVO100. Dessa bränslen är för närvarande mer kostnadseffektiva och ger betydande koldioxidminskningar, vilket gör dem lämpliga för specifika driftsbehov medan ellastbilstekniken fortsätter att mogna.

Den mest motståndskraftiga vägen framåt är att inte förlita sig på en enda lösning, utan att anta en balanserad, evidensbaserad strategi som utnyttjar styrkorna hos flera tekniker. Batteridrivna lastbilar är på väg att bli ryggraden i utsläppsfri logistik, men biobränslen och andra innovationer kommer att fortsätta spela en viktig stödjande roll. I takt med att tekniken utvecklas har företag fler alternativ för att minska koldioxidutsläppen. Detta kan antingen ske genom direkt utbyggnad av utsläppssnåla/utsläppsfria transporter, eller genom att köpa indirekta minskningar genom ”book and claim”, där minskningarna uppnås i de mest optimala delarna av verksamheten och vidarebefordras till den betalande kunden.

DSV använder batteridrivna elfordon där man menar det är mest genomförbart, kompletterat med hållbara bränslen för att behålla flexibiliteten och driva på utvecklingen mot våra klimatmål. Det är också på detta sätt DSV vägleder kunderna – genom att identifiera rätt teknikmix för deras behov idag, samtidigt som man förbereder dem för en mer hållbar morgondag.

Faktorer som påverkar den totala ägandekostnaden (TCO)

Kostnadsdrivande faktorer:

• Höga inköpspriser: Elfordon är fortfarande dyrare i inköp än konventionella lastbilar.
• Räckviddsbegränsningar: Kortare körsträckor per laddning kan leda till fler fordon eller omlastningar.
• Högre försäkringspremier: Ny teknik tenderar att innebära högre försäkringskostnader.
• Minskad lastkapacitet: Batteriernas vikt kan påverka nyttolasten, vilket i sin tur ökar behovet av fler transporter.

Kostnadsbesparande faktorer:

• Lägre driftkostnader: Färre rörliga delar och inget behov av AdBlue ger lägre servicekostnader.
• Fördelaktiga elpriser: I många regioner är el billigare än diesel.
• Ökad kostnadseffektivitet över tid: Ju mer fordonet körs, desto lägre blir TCO per kilometer.
• Politiska incitament: Skatteförmåner och vägavgiftsreduktioner kan minska de totala kostnaderna.

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-05 11:17
Kategori: Nyheter
Taggar: DSV Elektrifiering Miljö