Iveco deltar i projektet, som började i mars förra året i Madrid, med sin nya S-Way LNG-lastbil som drivs av biometan. Företaget visar aktivt att förnybar gas effektivt minskar koldioxidutsläppen och erbjuder en konkret, skalbar lösning för att minska koldioxidutsläppen från kommersiella vägtransporter.
Tack vare ett väletablerat och expanderande europeiskt tanknätverk med cirka 800 stationer kan internationella rutter redan täckas med en lastbil som drivs uteslutande av bio-LNG.
Projektet pågår till och med juni och kommer att färdas över hela Europa med kommersiella fordon som drivs av biometan, HVO och bioetanol. Evenemanget främjar dialog mellan aktörer i leveranskedjan och beslutsfattare om effektiviteten hos förnybara bränslen och deras potential för minskade koldioxidutsläpp inom transportsektorn.
Under turen kommer Boschs metodik Digital Fuel Twin att testas. Det är en lösning som möjliggör digital spårbarhet av förnybart bränsle och koldioxidutsläpp i hela leveranskedjan via datautbyte mellan fordon och tankstation.
Genom att delta i Tour d’Europe strävar Iveco efter att visa att biometan är en praktisk och färdig lösning för långdistanstransporter och erbjuder kompromisslös prestanda, konkurrenskraftig total ägandekostnad och en betydande minskning av koldioxidutsläpp.
– När vi anländer till Bryssel som är avslutningsstoppet uppmanar vi europeiska lagstiftare att säkerställa att biobränslen vederbörligen beaktas i koldioxidförordningarna för deras potential att minska koldioxidutsläppen inom godslogistik, säger Giandomenico Fioretti, chef för affärsutveckling inom alternativ framdrivning på Iveco.
Biometan som produceras från organiskt avfall och restprodukter är ett förnybart och cirkulärt bränsle som omvandlar avfall till ren energi vilket ger miljömässiga, ekonomiska och sociala fördelar. Det är ett utmärkt exempel på den cirkulära ekonomin tillämpad på transporter, menar Iveco.
Biometan är helt kompatibel med Europas befintliga LNG-infrastruktur och finns nu tillgänglig för omedelbar användning. Iveco arbetar nära ledande europeiska gasleverantörer för att säkerställa att alla rutter som täcks under turnén över Italien, Österrike, Tyskland, Frankrike och Belgien, drivs till 100 procent med bio-LNG.