Välkommen satsning på statliga vägar – men…

Satsningen räcker inte, säger Transportföretagen. Regeringen har presenterat en satsning på 300 miljoner kronor per år för att möta underhållsskulden på landets statliga vägar och 100 miljoner extra för de enskilda vägarna. Transportföretagen tycker det är bra att regeringen erkänner problemet, men att satsningen inte är tillräcklig. Bara för att stoppa underhållsskulden från att växa hade regeringen behövt satsa två miljarder extra per år.

Mer än var tredje statlig väg i Sverige är i mycket dåligt skick och underhållsskulden fortsätter växa.
– Det är bra att regeringen satsar 300 miljoner extra på de statliga vägarna och 100 miljoner extra nästa år på de enskilda vägarna, men tyvärr är läget så illa att det är långt ifrån tillräckligt, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Vägnätet är Sveriges blodomlopp. Bara för att stoppa underhållsskulden från att växa hade regeringen behövt satsa två miljarder extra per år.
– Om inte regeringen kraftsamlar med en långsiktig och finansierad underhållsplan för vägarna har vi snart en vägkris vid sidan av elkrisen, säger Marcus Dahlsten.

Vill du läsa mer om – och även se skicket på landets statliga vägar – gör du det via denna länk. Sidan, ”Våra Vägar”, är framtagen av Transportföretagen.

Topp fyra län med andel vägar i mycket dåligt skick
Jämtlands län – 21,8 procent
Västernorrlands län – 18,4 procent
Gävleborgs län – 16,6 procent
Norrbottens län – 15,1 procent

De län som klarar sig bäst är
Gotlands län – 4,8 procent
Uppsala län – 4 procent
Västmanlands län – 4 procent
Östergötlands län – 3,5 procent

Om artikeln

Publicerad: 2023-09-19 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Potthål Regeringen Transportföretagen Underhållsskuld Vägunderhåll