Scania Super mest bränsleeffektiv i prestigefyllt jämförelsetest

En Scania 420 R med den Super-baserade drivlinan som introducerades 2021 tog hem en övertygande seger i bränsledelen i ett välrenommerat tyskt jämförelsetest för dragbilsekipage, European Truck Challenge. Avståndet till tvåan i testet beträffande den genomsnittliga dieselförbrukningen var 4,9 procent vilket är en påtagligmarginal när det handlar jämförelsetester på den här nivån.

Denna gång hade European Truck Challenge, ETC, satt fokus på dragbilar för fjärrtrafik med upp till 450 hk och ett vridmoment i spannet 2,200 – 2,400 Nm. Alla ledande tillverkare i Europa bjöds in att tävla i detta test som gick av stapeln på vägar söder om tyska Hanover i slutet av maj.

Tre tillverkare stod sedan redo på startlinjen: Scania, DAF och Mercedes. Scania ställde upp med en 420 R, en 4×2 dragbil med sovhytt och tradar¬speci¬fikation. Trots att Scanian hade den lägsta motoreffekten i start¬fältet hade den det högsta vridmomentet, med sina 2 300 Nm. Den genomsnitt¬liga tågvikten för de tre ekipagen – dragbil + trailer – i testet var 33,6 ton.

Scania tog emot priset för den mest bränsleeffektiva lastbilen av Truck & Trailer Welt vid en ceremoni i anslutning till fordonsmässan NUFAM i tyska Karlsruhe, fredagen 22 september. Den holl¬ändska lastbilstillverkaren DAF tog samtidigt emot priset ”Drivers Choice” för sin XF 450.

Om artikeln

Publicerad: 2023-09-22 12:47
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränsleeffektivitet European Truck Challenge Miljö Scania