Genrebild. Foto: Lav Ulv/Flickr. Genrebild. Foto: Lav Ulv/Flickr.

Danska protester mot dyrare förartillstånd

En ny avgift för förartillstånd för buss- och lastbilschaufförer i Danmark har den 1 juli trätt i kraft trots att den danska åkeriföreningen ATL i våras avslog detta och kallade den nya avgiften för "vansinnigt respektlös". Avgiften som nu införts har även retat upp bland andra den danska näringslivsorganisationen Dansk Erhverv.

Tidigare har det varit gratis att få förartillstånd, men från den första juli i år kostar det motsvarande cirka 2 390 svenska kronor per tillstånd.

Konceptet med avgiften vann inget gehör hos ATL som beskrev det som ”vansinnigt respektlöst”. Det finns andra som ogillar den nya avgiften och en av dessa är näringslivsorganisationen Dansk Erhverv.

På Dansk Erhvervs hemsida betonade man att man har kämpat för att avgifterna ska skrotas eftersom de ”försvagar den danska transportbranschens konkurrenskraft”.

Dansk Erhverv tillägger att landets transportsektor möter hård internationell konkurrens och samtidigt står inför behovet av att göra stora investeringar för att gå över till nollutsläppsfordon och betala mer vägskatt.

Dansk Erhverv säger att de, ur en politisk synvinkel, är mycket ledsna över att det är dyrare att driva en lastbilsverksamhet i Danmark. ”Vi hade behövt bättre förutsättningar för branschen, inte sämre, med tanke på de många utmaningar vi står inför”, säger Jesper Kronborg, filialdirektör för Dansk Erhverv Transport och tillägger att med ett tillstånd per fordon kommer avgifterna snabbt att öka.

Dansk Erhverv skriver att Danmarks myndigheter förväntar sig att avgiften ska generera motsvarande cirka 23 894 400 svenska kronor årligen. Dessa pengar ska användas för att täcka kostnaderna för att följa upp reglerna i EU:s mobilitetspaket.

Avslutningsvis säger Dansk Erhverv att även chaufförerna drabbas och då i form av nya administrativa bördor i anknytning till mobilitetspaketet. ”Så när de dessutom ska betala för tillstånden drabbas de dubbelt samtidigt som staten tjänar miljoner. Det är inte rättvist”, avslutar Jesper Kronborg.

Om artikeln

Publicerad: 2023-08-17 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: ATL Dansk Erhverv EU Förartillstånd Gemenskapstillstånd Mobilitetspaketet Tredje landsförare