Snart kan din bil rulla på risrester och gamla PET-flaskor

Senast 2050 ska samtliga däck från Continental vara gjorda av hållbara material. Vägen dit går bland annat genom återvunna PET-flaskor, rester från risproduktion – och gummi från specialodlade maskrosor.

Continental arbetar löpande mot ökad hållbarhet, och har en uttalad ambition om att vara koldioxidneutrala senast 2050.
Redan i dag innehåller ett personbilsdäck från Continental mellan 15 och 20 procent förnybara eller återvunna material. Den siffran ska nu öka ytterligare, tack vare en rad innovativa lösningar.

En av de viktigaste komponenterna i ett däck är naturgummi, som på ett modernt däck står för mellan 10 och 40 procent av däckets vikt. Däckindustrin står för 70 procent av den globala gummiproduktionen, och Continental jobbar aktivt för att förbättra transparensen och spårbarheten i värdekedjan.

Parallellt med detta arbetar Continental även med att industrialisera utvinningen av naturgummi från maskrosor, som framöver förhoppningsvis kan ersätta eller komplettera det gummi som i dag utvinns från gummiträd.
– Vi använder sedan länge till exempel återvunna gummirester från uttjänta däck i vår produktion, men även rapsolja och hartser från trä- och pappersindustrin, säger Sara Paulin, marknadschef på Continental Däck Sverige.

Ett annat innovativt material som Continental planerar att använda framöver är risskal, som är en naturlig avfallsprodukt från risproduktion. Ur risskalen kan man utvinna fyllmedlet silica, som hjälper till att optimera bland annat grepp, rullmotstånd och livslängd.

Under 2022 blev Continental den första tillverkaren att använda återvunna PET-flaskor i däck i volymproduktion. Tekniken kallas ContiRe.Tex och innebär att flaskorna blir till ett spunnet polyestergarn, som i dag återfinns i Continentals sommardäck PremiumContact™ 6 och EcoContact™ 6.

I en uppsättning personbilsdäck används cirka 40 återvunna flaskor.
– Vi har ett tydligt mål i att vi ska använda 100 procent hållbara material senast 2050 och har redan kommit en god bit på vägen, säger Sara Paulin.

– Samtidigt är det viktigt att poängtera att den här utvecklingen inte kan stressas fram. Säkerheten går alltid först, vilket innebär att alla material vi använder måste leva upp till våra extremt höga krav på prestanda och säkerhet. Säkerhet startar alltid med däcken.

Om artikeln

Publicerad: 2023-02-16 14:45
Kategori: Nyheter
Taggar: Continental Däcktillverkning Miljö