Foto: Gordon Foto: Gordon

Samordnade transporter av dagligvaror – framgångskoncept för Gordon

Det tuffa ekonomiska läget för dagligvaruhandeln kan gynna last mile-företaget Gordon. Det menar i alla fall Gordons vd Ali Ghoce i en artikel i måndagens Dagens Industri.
– Aktörer som Ica och Mathem kan behöva anlita sådana som oss. De lägger mycket pengar på att ha egna fordonsflottor, med många halvtomma skåpbilar som följd, säger han till tidningen.

I artikeln i Dagens Industri (betalartikel) gör Ali Ghoce en jämförelse med klädkedjan H&M.
– H&M kör ju inte ut sina kundleveranser med egna bilar, säger han.

Samordnade kylda hemleveranser är det som Gordon erbjuder allt fler dagligvaruhandlare, företag som säljer färdiga middagslösningar och livsmedelsproducenter. Nu står det klart att Gordon under 2022 omsatte 569 miljoner kronor. En ökning med 38 procent jämfört med 2021.

Gordon har lyckats med att växa trots att många personer under 2022 drog ner på sina matinköp på nätet. Detta beror på att Gordon har slutit avtal med fler företag som nu finns med i Gordons samordnade flöde för hemleveranser och att verksamheten har expanderat till att nå fler hushåll i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Från oktober 2022 hade Gordon ett positivt kassaflöde.

Under början av 2023 har Gordon fortsatt att sluta nya avtal. Ett av dem är med Euroflorist. Det innebär att Gordon går in i ett helt nytt varusegment då blomsterboxar nu kommer att samsas med mat och läkemedel i lastbilarna i Sverige, Danmark och Norge.
– Vi har ett moderat tillväxtmål på 20 procent för 2023. Det innebär att vi hoppas omsätta drygt 700 miljoner. Vi ska även kunna redovisa ett plusresultat på gruppnivå, säger Ali Ghoce till Dagens Industri.

Om artikeln

Publicerad: 2023-02-28 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Ekonomi Gordon Logistik