Här simuleras en situation då lastbilen påkörs sidleds. Foto: Volvo Lastvagnar. Här simuleras en situation då lastbilen påkörs sidleds. Foto: Volvo Lastvagnar.

Volvo driver på för säkerhet med krocktester av eldrivna lastbilar

Vad händer om en ellastbil krockar med en annan lastbil? Eller sladdar och välter i hög hastighet? För att säkerställa en säker övergång till eldrivna lastbilstransporter har Volvo Lastvagnar genomfört extra krocktester av sina nya och tyngsta ellastbilar – mer än vad som krävs enligt lag.

Volvo Lastvagnar lyfter att de är den enda globala lastbilstillverkaren som har ett komplett utbud av elektriska lastbilar i serieproduktion idag.
– Som föregångare har vi ett stort ansvar att se till att våra eldrivna lastbilar är utvecklade så att övergången till fossilfritt görs utan att kompromissa med säkerheten, ett viktigt kärnvärde för oss, säger Anna Wrige Berling, trafiksäkerhetschef på Volvo Lastvagnar.

Volvos sex eldrivna lastbilsmodeller har samma hytter som de traditionella diesellastbilarna. Alla har genomgått det tuffaste säkerhetstestet i branschen, det vill säga det “svenska slagprovet”. De elektriska lastbilarna har även samma avancerade Volvo-säkerhetsfunktioner, utformade för att förhindra att olyckor överhuvudtaget inträffar.

Batterielektriska fordon har dock sina egna specifika säkerhetsutmaningar. Av denna anledning har Volvo genomfört rigorösa beräkningar, virtuella simuleringar och även ytterligare krocktester av sina nya tunga elektriska lastbilar, som går långt utöver vad som krävs enligt lag idag.

Syftet med dessa krockprov är att minimera risk för brand och kemikalieläckage genom att verifiera att batterierna och de elektriska komponenterna sitter på plats vid en krock, och att högspänningssystemet stängs av.

I det första provet har en vagn, som simulerar en personbil, kraschat in i lastbilens sida där batterierna är installerade. Provet verifierar att batteripacken med sina moduler och celler, är väl skyddade och håller sig på plats även när de utsätts för tung kraft.

I det andra provet har lastbilen tvingats välta, något som är en vanlig typ av lastbilsolycka. Syftet är att verifiera att högspänningssystemet stängs av för att minimera säkerhetsriskerna både för föraren och för räddningsteamet.

Det tredje provet är en kollision där lastbilen har kraschat in i en barriär vilket simulerar baksidan av en annan lastbil. Testet görs för att säkerställa att de elektriska installationerna och komponenterna under hytten stannar kvar på plats och att det inte uppstår kortslutning som kan leda till brand eller andra farliga situationer.

Om artikeln

Publicerad: 2022-12-14 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Ellastbil Krocktest Säkerhet Volvo Lastvagnar