Scania och HAVI i Europas första pilot med autonoma fordon på allmänna vägar

Scania samarbetar med Havi Supply Chain i ett banbrytande nytt försök som innebär att en autonom lastbil används för att transportera kommersiell last. Piloten, som genomförs under vanliga trafikförhållanden, samlar kunskap om hur autonoma transporter kan användas på ett effektivt sätt som en del av hubb-till-hubb-transporter.

Först i Europa genomför Scania och Havi Supply Chain en pilot tillsammans där ett helt autonomt fordon används för att transportera kommersiell last under vanliga trafikförhållanden mellan logistik-hubbar. Piloten innebär att en autonom lastbil kör mellan Södertälje och Jönköping, en tretimmarsresa om ca 300 kilometer. Rutten är en del av ett längre transportflöde för Havi där den första och sista biten hanteras av fordon som körs manuellt av förare.

Piloten är ett första steg för att visa hur autonoma lastbilar kan användas som en del av ett logistiskt hubb-till-hubb-flöde, och låter både Scania och Havi utvärdera hur effektiv denna teknik är i deras verksamhet.
– Vi vet att transportsystemet kommer förändras under kommande år, och att industrin har utmaningar med förarbrist och minskade marginaler. Så förändringsprocessen mot autonom teknik behöver hända nu. Vi behöver lära oss om autonom verksamhet så att vi är redo så snart tekniken är det. Vi tror att den här piloten kommer vara ett väldigt viktigt steg, säger Robert Melin Mori, projektledare Scania och ansvarig för initiativet.

Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions, Scania, tillägger att de genomför en autonom transportlösning under verkliga förhållanden med kommersiell last för tredje part. Nåågot man säger att ingen i Eurpa tidigare gjort.

Havi är en naturlig partner för Scania i detta projekt. De två företagen har en lång historia av samarbete kring flera framåtsträvande initiativ inom elektriska transporter, något som linjerar med bådas åtagande att fasa ut fossila bränslen från transportsystemet, och utveckla innovativa lösningar för att förbättra effektivitet och hållbarhet inom kommersiell transport.

2018 publicerade vi att Einride och DB Schenker körde autonoma fordon mellan Schenkers lager i Jönköping. Det är också kommersiellt gods. Vad är skillnaden mellan det projektet och ert, frågar vi Scania.
– Medan Einrides fordon kördes mycket långsamt, cirka 6 km/h, är vårt projekt det första Level 4-projektet i Europa med att på allmän väg köra i normal hastighet med kommersiellt gods, svarar Scania.
Första lasten bestod av läsk.

Om artikeln

Publicerad: 2022-09-23 11:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Autonoma fordon Godstransport HAVI Kommersiellt Gods Scania Självkörande Vägtransport