Rökförbud även i lastbilshytten och Euro 6 i Nederländerna

Från och med den 1 januari 2022 är det rökförbud på arbetet och det gäller även i lastbilshytten, skriver tyska Eurotransport. Dessutom skärps utsläppskraven i gröna miljözoner där utsläppen ska uppfylla minst Euro 6. 2025 kommer även nollutsläppszoner att finnas.

Rökförbudet riktar sig generellt till företag och rökning är inte heller längre tillåten i affärslokaler. Lastbilshytten räknas till de områdena som omfattas av rökförbudet. Den som bryter mot detta kan räkna med böter på mellan 450 och 450 000 euro.

Enligt tyska Bundesverband Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung (BGL), gäller rökförbudet i lastbilshytten inte om ”fordonet tillhör föraren och endast körs av densamme”. Formuleringen att ”förbudet även bör gälla förare som är anställda utomlands och som reser i Nederländerna, skapar oklarhet.

Även om denna formulering enligt den holländska föreningen TLN skulle tillåta tolkningen att utländska förare endast omfattas av förbudet om de skickas till Nederländerna, rekommenderar TLN, med hänsyn till den oklara formuleringen och de betydande böterna, att utländska förare tillämpar rökförbudet även i hytten när man befinner sig i Nederländerna. Aven BGL manar till försiktighet och hellre förekomma än förekommas.

Även om formuleringen enligt den nederländska organisationen TLN skulle tillåta tolkningen att utländska förare endast omfattas av förbudet om de skickas till Nederländerna, rekommenderar TLN, mot bakgrund av den oklara formuleringen och de betydande böterna, att utländska förare tillämpar rökförbudet även i hytten när man befinner sig i Nederländerna. Även BGL manar till försiktighet och hellre förekomma än förekommas.

Det är emellertid inte enbart personalens ”utsläpp” som har förändrats den 1 januari. Nu får endast lastbilar som uppfyller minst utsläppskraven för Euro 6-motorer köra i gröna miljözoner. De nu aktuella zonerna finns i Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Utrecht och från och med nu även Haarlem.

Från och med den 1 januari 2025 kommer Nederländerna att fortsätta skärpa kraven och det kommer också att finnas nollutsläppszoner där endast eldrivna och därmed lokala utsläppsfria lastbilar ska få komma in.

Vill du läsa Marcus Bauers artikel i Eurotransport i original, finner du den här.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-07 13:55
Kategori: Nyheter
Taggar: BGL Böter Euro 6 Miljözoner Nederländerna Rökförbud Rökförbud i lastbilshytt TLN Utsläpp