Foto: D4Dxpress

Tomas Stonys, vd för Stonus Group:

”D4Dxpress är inte ett nytt Vlantana Norge”

D4Dxpress har ingen koppling till nerlagda Vlantana Norge. Vlantana Norge fortsätter att försöka bevisa att de inte har gjort fel enligt norsk lagstiftning. ”Vi har aldrig förnekat att det finns en koppling mellan de två litauiska företagen Vlantana UAB och D4Dxpress som båda ingår i Stonus Group, men Vlantana Norge har aldrig varit en del av Stonus Group”, säger Tomas Stonys.


Under 2019 var det turbulent runt Vlantana Norge. Turerna i ärendet var många och snabba. Så snabba att media inte alltid hann med. Exempelvis när media gick ut med att Vlantana Norge fråntogs sitt transporttillstånd som de sedan snabbt återfick. Det hela slutar dock med att Vlantana Norge avvecklas. Det dröjer emellertid inte länge förrän vår redaktion får in tips om att Vlantana Norge endast bytt namn, att de gamla logotyperna på fordonen har tagits bort och det ska vara ”business as usual”.

Norska FriFagbevegelse skriver en artikel den 31 maj 2021 där det står att medan 52 förare kräver miljoner i skadestånd av sin tidigare arbetsgivare, så är företaget tillbaka i Norge under det nya namnet D4Dxpress. Trots upprepade försök har FriFagbevegelse inte lyckats nå D4Dxpress pressavdelning. Den enda de når är en växeltelefonist som säger sig inte känna till någon koppling mellan Vlantana Norge och D4Dxpress.

Vi tar kontakt med Tomas Stonys, vd i Stonus Group som säger att även om det gått lång tid sedan början av skandalen kring Vlantana Norge, försöker man fortfarande bevisa att företaget har följt gällande lagar och regler när de verkade i Norge.

Tomas Stonys fortsätter sedan med att understryka att Vlantana Norge och Vlantana UAB (Vlantana i Litauen, red.anm.) aldrig har varit samma eller relaterade företag och Vlantana Norge har aldrig varit en del av Stonus Group.
– Är man objektiv drar man en tydlig linje mellan Vlantana Norge och Vlantana UAB. Vlantana Norge använde endast det välkända namnet för att skaffa sig konkurrensfördelar, säger Tomas Stonys.

D4Dxpress namn förknippas med sloganen Dedicated for Delivery (D4D) och -xpress representerar att företaget specialiserar sig på tidskänsliga transporter med fokus på kunder för vilka det är viktigt. Vlantana UAB, som är en del av Stonus Group använder en liknande slogan, Dedicated to Deliver. Att D4Dxpress och Vlantana UAB tillhör Stonus Group, har aldrig varit en hemlighet, förklarar Tomas Stonys.

Men ändå menar FriFagbeveglse att ni försöker dölja en koppling mellan D4Dxpress och Vlantana?
– Vi har aldrig förnekat att det finns en koppling mellan de två litauiska företagen. Både Vlantana UAB och D4Dxpress ingår i Stonus Group, men båda har sina egna uppdrag och arbetar med olika kundportföljer. För att undanröja alla frågetecken – Vlantana Norge och D4Dxpress har ingen koppling, säger Tomas Stonys.

D4Dxpress inriktar sig på gränsöverskridande transporter mellan Skandinavien och Europa. Företaget är litauiskt och har momsregistrerat sig i Norge för att följa reglementet som gäller i Norge, precis som man gör i andra länder, förklarar Tomas Stonys.

Vad kommer att göras annorlunda med D4Dxpress för att undvika problemen som uppkom kring förarna i Vlantana Norge? Tomas Stonys säger att man har regelbunden kontakt med jurister som hjälper bolaget att få fullständig förståelse för den norska lagstiftningen såväl som i andra länder och att man följer juristernas anvisningar.
– Vi uppmuntrar även våra anställda att bli medlemmar i facket, det är deras lagliga rättighet. Vi respekterar det och kommer att stödja dem som väljer att bli medlemmar i facket, säger han.

Så, är då D4Dxpress inte bara en kopia av Vlantana Norge och vad kommer vi att få se av hur verksamheten bedrivs?
– Som jag redan sagt har D4Dxpress och Vlantana Norge ingen koppling. D4Dxpress är registrerat i Litauen och inte ett norskt bolag. Vi kan försäkra er att D4Dxpress bedriver sin verksamhet rättvist, ärligt och etiskt. Vi ställer höga krav på all vår företagsamhet, säger Tomas Stonys.

Han tillägger att hållbarhet också är en viktig fråga för dem eftersom det betyder en bättre framtid för alla. Därför har de börjat använda LBG-drivna fordon, vilka ska bli fler, i Skandinavien. Det kommer att minska CO2-utsläppen med 95 procent, enligt Tomas Stonys.
– Stonus Group investerar även i förarnas arbetsförhållanden vilket inkluderar nya chaufförsfaciliteter på huvudkontoret i Klaipeda, avrundar Tomas Stonys.

I Klaipeda har chaufförerna fått nya lokaler. Foto: D4Dxpress.
I Klaipeda har chaufförerna fått nya lokaler. Foto: D4Dxpress.

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-15 15:52
Kategori: Nyheter
Taggar: D4Dxpress FriFagbevegelse Litauen Stonus Group Transport Vlantana Norge Vlantana UAB