Foto: Getty

Fortsatt kamp mot potthål i Storbritannien

Ett akut tillstånd på brittiska vägar synliggörs när RAC registrerar den kraftigaste kvartalsökningen av potthålsrelaterade haverier. Till skillnad mot Sverige där vägarnas skick inte särskilt ofta hamnar i medialt fokus, är de brittiska potthålen ofta omskrivna och diskuterade.
Chaufförspodden – Exklusivt


Trots en nationell avstängning på grund av pandemin, kallades RAC-patruller under de första tre månaderna av 2021 ut för att hjälpa så många som 4 694 förare som troligen hade havererat som ett resultat av att ha kört ner i potthål. Det motsvarar 52 utryckningar varje dag.

Det är en trefaldig ökning av antalet potthålshaverier jämfört med sista kvartalet 2020 till första kvartalet 202. En ökning från ökning från 1 461 till 3 233 och det är den största ökningen mellan två kvartal som RAC någonsin har sett .

Totalt var 2,4 procent av alla utryckningar RAC gjorde mellan januari och mars, handlade om trasig fjädring, snedvridna hjul och skadade stötdämpare. Samtliga symptomatiska tecken på att förare kört i ett potthål.

Siffrorna blir än mer dramatiska eftersom landet varit i lock-down stora delar av första kvartalet med mindre trafikvolymer på vägarna. Utan lock-down menar RAC att siffrorna varit ännu högre.

Siffrorna visar att det kallare vintervädret som drabbat landet under det första kvartalet, har förvärrat skicket på vägarna. Fokus har nu hamnat på att de lokala och nationella myndigheterna nu står inför en enorm utmaning för få upp vägytornas standard till en rimlig nivå.

Budi 2021

Trots löften om mer pengar från staten, anser RAC att många frågor kvarstår och man hamnar i en ond cirkel som leder till att man inte kan reparera de hundratals, om inte tusentals miles vägar som de ansvarar för.

RAC menar att minskningen av trafiken under lock-down hade varit ett utmärkt tillfälle att göra nödvändiga vägreparationer.
– Tyvärr visar vår information att så inte gjorts utan istället pekar allt på att regionerna bara lappar ihop potthål istället för att åtgärda dem ordentligt, säger Nicholas Lyes, RAC.

Nicholas Lyes avrundar.
– Potthål visar att vägarna är dåliga, men det visar också det dåliga sätt på vilket vägarna sköts för de pengar som betalas för detta. Storbritanniens regering och lokala myndigheter måste bryta de vanliga rutinerna för att göra något annorlunda. Om de inte gör det, kommer alla trafikanter att fortsätta fara illa i onödan, säger han.

Kanske är det även i Sverige dags att tänka om, göra något annorlunda?

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-21 09:32
Kategori: Nyheter
Taggar: Fordonshaveri Potthål RAC Trafikverket Vägunderhåll