Väskan ingen fuskare vill se

När den ”gula väskan” plockas fram, har fuskaren all anledning att vara orolig. Det är med innehållet i den bilinspektören kontrollerar olika värden i anknytning till färdskrivaren. Och bilinspektören ställer sig också frågan: ”Hur kan ett åkeri finansiera att ha en dragbil med förare på standby i ett annat land”.


Under storkontrollen på Karleby kontrollplats i Västerås där samverkan med Kronofogden, Tullen, Arbetsmiljöverket och Vägbrottsgruppen företas på onsdagskvällen den 24 mars, vinkas bland annat ett estniskt dragbilsekipage in.

Till en början verkar allt vara normalt, men vid en mer noggrann analys av fordonsfilen syns tecken på att allt inte stämmer med verkligheten. Därmed hamnar fokus på de fysiska färdskrivarkomponenterna som man börjar mäta upp med hjälp av instrumenten som införskaffats för ändamålet, de som ligger i den gula väskan.

Snart visar det sig att ytterligare en givare kan mätas fram i fordonet vilket resulterar i att dragbilen tas i beslag för teknisk undersökning.
– Föraren tas in på förhör, men fick släppas då vi inte kan påvisa att han använt utrustningen som troligen monterats två dagar tidigare då fordonet hade fått en begagnad färdskrivare inmonterad, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Den enda som de kan konstatera har använt manipulationsutrustningen, är verkstaden som monterade färdskrivaren då de har provkört fordonet med färdskrivaren både på- och avslagen.

När den gula väskan tas fram har det initierats av inledande misstankar. I detta fallet väcktes intresset av att ekipaget, som lossat gods i Kumla, var på väg tom tillbaka till Estland. Att köra en så lång sträcka utan last är inte alltför vanligt. Dessutom såg man ”konstigheter” i färdskrivarfilerna.

När föraren släpps efter förhöret, kan han inte återvända till fordonet som är taget i beslag. Han undrar då vad han ska göra mitt ute i ingenstans. Det löser sig emellertid då det visar sig att företaget har en dragbil ståendes i Kapellskär. Den skickas att hämta föraren och den tomma trailern.

Lite undrande ställer sig Roger Ogemar till hur hårt belastade åkeriägare kan ha en dragbil ståendes tom med förare på standby i ett annat land.

Efter att ha varit i kontakt med företaget, får Ogemar dagen efter besiktningsprotokollet från verkstaden i Estland som hade monterat den begagnade färdskrivaren och plomberat systemet. Även här finns bristfälligheter som kommer att undersökas vidare.

Under torsdagen undersöks dragbilen och efter en stunds letande, påträffas en knappstyrd manipulationsutrustning som monteras ur. Manipulationsutrustningen är av en typ som påträffats ett flertal gånger i Västmanland och inte särskilt avancerad.

Detta är den extrautrustning man fann i fordonet. En vanlig och inte särskilt avancerad modell.
Detta är den extrautrustning man fann i fordonet. En vanlig och inte särskilt avancerad modell.

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-26 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Färdskrivare Kör- och vilotider Manipulation Polis