Det gäller att välja rätt ställe - och (som i det här fallet) tillfälle - att vila på. I annat fall kan det bli dyrt. Mannen på bilden har inget med artikeln att göra. Arkivbild

Den ”vilan” blev dyr för holländsk åkare

Den gångna helgen blev dyr för den holländske åkeriägaren, detta efter att ha stoppats av den danska trafikpolisen, Tungvognscenter Syd, i lördags. Att ta ut dygnsvila i en lastbil ”på rull” blev en kostsam historia.

Upplands Motor


Under en rutinkontroll vid Kolding i Danmark stoppas ett holländskt ekipage med holländska chaufförer som kör på så kallat tvåförarsystem.

Det visade sig ganska snart att de två chaufförerna hade åkt med som passagerare i en lastbil från Holland till Danmark under natten som gått, som kördes av en tredje chaufför.

Den tredje chauffören hade gått av sitt arbetspass i Padborg under morgonen varpå de två andra fortsatte transporten. Problemet var att de båda nyss hade slutat en hel dags körning i Holland strax innan de hoppade in i lastbilen som skulle ta dem till Danmark.

”När man som chaufför låter sig transporteras i en lastbil mellan två arbetsperioder så räknas det inte som vila. Det är som bekant förbjudet att hålla sin vila i en lastbil som kör”, skriver den danska polisen i ett pressmeddelande.

Detta plus ytterligare ett par andra mindre allvarliga förseelser innebar att åkeriägaren tvingades deponera ett belopp om 115 000 danska kronor (cirka 166 000 svenska) samt vila ”på riktigt” innan transporten kunde fortsätta.

En domstol i Danmark kommer senare att ta upp ärendet och fastställa det faktiska bötesbeloppet.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-29 14:17
Kategori: Nyheter
Taggar: Danmark Kör- och vilotidsbestämmelser Trafiksäkerhet Tungvognscenter Syd