Från vänster: Stockholms klimat- och miljöborgarråd Katarina Luhr, Widriksson Logistiks VD Johan Nyblom och ordförande i riksdagens trafikutskott Jens Holm. Från vänster: Stockholms klimat- och miljöborgarråd Katarina Luhr, Widriksson Logistiks VD Johan Nyblom och ordförande i riksdagens trafikutskott Jens Holm.

Widriksson Logistik storsatsar på el och biogas

Widriksson Logistik storsatsar på nya lastbilar som drivs på el och biogas. De har investerat i 30 nya fordon som drivs av el, biogas och HVO. De nya lastbilarna kommer att bidra till lägre klimatutsläpp i Stockholm och är ett led i att skapa en klimatpositiv verksamhet. Igår visades de nya fordonen upp för medarbetare och ledande politiker inom miljö och trafik.



Av de 30 nya fordonen är tio elfordon från den kinesiska tillverkaren Maxus, åtta gasfordon från Iveco och tolv fordon är från Mercedes Bentz. Vid visningen rullade de nya fordonen ned för backen i en lång procession. En överraskande tyst sådan då elfordonen inte gav något ljud ifrån sig.

Visningen lockade intresse från politiker, både Stockholms klimat- och miljöborgarråd Katarina Luhr och ordföranden i riksdagens trafikutskott Jens Holm var på plats.

Lastbilar som drivs på el är fortfarande ett ganska ovanligt inslag i Stockholmstrafiken, men elfordon kommer att vara en viktig del av framtidens transporter. I förra veckan inrättade regeringen därför en Elektrifieringskommission för att påskynda arbetet med elektrifiering av de tunga vägtransporterna och transportsektorn som helhet.

De 30 nya fordonen börjar gå i trafik den 2 november. Mixen av fordon i olika storlek och med olika drivmedel möjliggör helt fossilfria transporter i Stockholm, något som Widriksson är ensamma om, säger de. Widriksson har sedan 2014 också en egen tankstation för biogas och har nu även investerat i egna laddstolpar vid terminalen i Västberga.

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-29 14:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Biogas Didriksson El HVO Miljöpartiet Vänsterpartiet